بهترین مواد غذایی جایگزین گوشت
بهترین مواد غذایی جایگزین گوشت
به دنبال این هستید که مصرف گوشتتان را کمتر کنید و یک چیز خوب دیگر را جایگزینش کنید البته با خاصیت تامین پروتئین مورد نیاز بدن به شکلی دیگر یعنی همان منابع طبیعی و گیاهی پروتئین.گوشت قرمز یک ماده غذایی مفید محسوب می شود اما متخصصان بر این عقیده اند که زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود. بنابراین بهتر است حد تعادل را رعایت کنید و اگر نمی خواهید گیاهخوار شوید باز هم منابع جایگزین آن را شناخته و استفاده کنید. جایگزین های گوشت1) سایر پروتئین های حیوانی

به‌جای گوشت قرمز می‌توان از مرغ، تخم‌مرغ، گوشت بوقلمون، گوشت شتر مرغ و یا محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و… استفاده کرد، زیرا این مواد غذایی دارای چربی کمتری بوده و ارزش پروتئینی بالایی برابر با گوشت قرمز دارند.
پروتئین موجود در دو عدد تخم مرغ یعنی 100 گرم از این ماده غذایی با یک عدد استیک برابر است.

2) پروتئین گیاهی

همچنین می توان بجای پروتئین های حیوانی از انواع گیاهی آن نیز استفاده کرد، بطور مثال می توان از انواع آجیل ها بخصوص گردو،فندق،پسته،بادام به صورت خام و بدون نمک استفاده نمود.

3) کره بادام زمینی

می‌توانید از کره بادام زمینی نیز استفاده کنید، زیرا دارای پروتئین می‌باشد. این ماده غذایی همراه با نان می‌تواند در صبحانه مصرف شود و مخصوصا برای کودکان کم وزن بسیار مفید می‌باشد

4) حبوبات

از دیگر مواد غذایی که می‌توان بجای پروتئین حیوانی مصرف کرد، می‌توان حبوبات (مانند نخود، عدس، لوبیا، لپه و … ) را نام برد که دارای آهن، منیزیم و پتاسیم بالایی می‌باشند. باید بدانید که حدود 30 درصد پروتئین ما از پروتئین گیاهی تأمین می شود.

5) سویا و شیر سویا

می‌توان از سویا نیز بجای پروتئین حیوانی استفاده کرد، زیرا میزان چربی و کلسترول آن کمتر است و از آن می‌توان در پخت بسیاری از غذا‌ها مانند ماکارونی و یا در انواع کتلت‌ها و یا درست کردن همبرگر خانگی استفاده کرد، ولی برای استفاده از سویا باید به آن ادویه‌های لازم را اضافه نمود تا طعم آن مطبوع گردد. همچنین مصرف سویا می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سینه، پروستات و روده جلوگیری کند.

6) سیب زمینی

سیب زمینی را به هر صورت که درست کنید، سبزی است که به خوبی جای گوشت را می گیرد. شما می توانید هم از سیب زمینی سفید استفاده کنید و هم از سیب زمینی شیرین و یا ترکیبی از هر دو.

7) بلغور گندم

علاوه بر اینها می‌توان از بلغور گندم نیز برای تامین پروتئین روزانه استفاده کرد که دارای فیبر و پتاسیم نیز می‌باشد. از این ماده غذایی می‌توانید در سوپ استفاده کنید.

8) بادمجان

بادمجان هم مانند قارچ، بسیار شبیه گوشت عمل می کند، چه در حالت سرخ شده و چه گریل شده یا پخته شده. شما می توانید بادمجان را له کرده و از آن در همبرگر استفاده کنید. بادمجان بسیار سیرکننده است و مقدار زیادی پتاسیم، فیبر رژیمی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین. ویتامین های A، B6 و C دارد.

9) قارچ

بعضی از قارچ‌ها نیز دارای پروتئین می‌باشند، اما به مقدار بسیار کمی ‌و همچنین دارای پتاسیم و فیبر بالایی می‌باشند، ولی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و مواد پروتئینی باشند.

10) چغندر

چغندر، شیرین و خوشمزه است که می توانید از آن در تهیه ی همبرگر، تاکو، سوپ، سالاد و سایر غذاهای باب میلتان استفاده کنید. حتی می توانید در انواع دسر هم چغندر به کار ببرید. چغندر منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی، منیزیم، فیبر، آهن، ویتامین B6 و C و کلسیم و پتاسیم است که آن را جایگزین قابلی برای گوشت می کند.

11) بروکلی

یک فنجان بروکلی، ۱۳۵ درصد از مقدار توصیه شده ی ویتامین C روزانه تان را تأمین می کند که ضمناً ویتامین A، منیزیم، آهن، پروتئین، فیبر و تعداد زیادی آنتی اکسیدان های قوی دارد. بروکلی به خوبی جای گوشت را در بسیاری از غذاها می گیرد. اگر طعم آن را دوست ندارید، فقط در سوپ ها از آن استفاده کنید.

12) هویج

هویج می تواند به خوبی جای گوشت را بگیرد و سیرتان کند، اما از همه مهم تر، بسیار سالم است. هویج سرشار از ویتامین A، فیبر و مقادیر زیادی از سایر ویتامین ها و مواد معدنی است. هویج را می توانید به روش های متنوع در انواع سوپ و سالاد و ... استفاده کنید. همچنین می توانید هویج را به عنوان بِیکن گیاهی (همراه با تخم مرغ) برای صبحانه سرو کنید.