خواص کدوحلوایی و مزایای آن برای بدن
خواص کدوحلوایی و مزایای آن برای بدن

کدو تنبل یکی از آن غذاهای فصلی است که الان دقیقا در فصلش (پاییز) قرار داریم. اگر به دنبال خوردن غذایی سالم هستید، کدو تنبلی یکی از بهترین های این فصل است.

1) احساس سیری کنید

هر 28 گرم تخم کدو تنبل، حاوی 1.7 فیبر است و هر فنجان پوره کدو تنبل حاوی 50 کالری و 3 گرم فیبر است. فیبر کمک می کند برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. بنابراین جلوی اشتها گرفته می شود و در کل کمتر غذا می خورید.

2) تقویت بینایی

تنها مقداری کدو تنبل، دو برابر نیاز روزانه تان ویتامین A دارد که بینایی را بهبود می بخشد. همچنین این ویتامین، اختلال در عملکرد شبکیه را در افراد مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا کند می کند، این بیماری چشمی می تواند حتی باعث کوری شود. ویتامین A همچنین به شکل گیری پوست، دندان و استخوانی سالم کمک می کند.

3) تنظیم فشارخون

کدوحلوایی به‌علت برخورداری از فیبر، پتاسیم و ویتامین C برای قلب مفید است. طبق نتایج مطالعات اخیر، در درمان فشارخون بالا علاوه ‌بر کاهش مصرف سدیم باید به مصرف مقادیر کافی پتاسیم نیز توجه شود. افزایش مصرف پتاسیم همچنین با کاهش احتمال سکته در ارتباط است و موجب محافظت از بدن در برابر تحلیل توده‌های عضلانی و حفظ تراکم معدنی استخوان‌ها می‌شود.

4) خواب راحت تر

تخم کدو تنبل سرشار است از تریپتوفان، آمینو اسیدی که می تواند باعث احساس خواب آلودگی شود. تریپتوفان همچنین به بدن کمک می کند سروتونین تولید کند. انتقال دهنده عصبی که باعث می شود احساس آرامش و راحتی کنید. تخم کدو تنبل نه تنها به خوابی بهتر کمک می کند، بلکه سروتونین حاصل از آن نیز باعث بهتر شدن خلق و خو می شود.

5) کاهش خطر ابتلا به سرطان

مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن بالا موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. شواهد از این قرار است که رابطه معکوسی بین افزایش غلظت لیکوپن (نوعی بتاکاروتن) با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در سالخوردگان وجود دارد. پژوهشگران همچنین ضمن بررسی جمعی از ژاپنی‌ها دریافتند مصرف بتاکاروتن می‌تواند از پیشرفت سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) جلوگیری کند.

6) تامین فیبر

کدوحلوایی ازجمله منابع غذایی غنی از فیبر به‌شمار می‌رود. توصیه شده است روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. مصرف کافی فیبر علاوه‌بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون موجب تقویت گوارش و تنظیم حرکات روده‌ای می‌شود.

7) مبارزه با دیابت

کدوحلوایی در کنترل دیابت مؤثر است. ترکیبات گیاهی موجود در تخم و گوشت کدوحلوایی به جذب گلوکز از بافت‌ها و روده‌ها و نیز تنظیم میزان گلوکز کبد کمک می‌کند. همچنین در پاره‌ای از مطالعات نشان داده شده است کدوحلوایی در مواردی موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.