روش تهیه 12 نوع غذا و پیش غذای خوشمزه اهالی جنوب - بخش دوم
روش تهیه 12 نوع غذا و پیش غذای خوشمزه اهالی جنوب - بخش دوم
پای سفره جنوبی هادرست است كه غذاهاي سنتي ايراني همتا ندارد ولي دقت كرده‌ايد كه معروف‌ترين غذاهاي ايراني به لحاظ جغرافيايي متعلق به دو نقطه از ايران هستند؟ يكي غذاهاي شمالي ديگري غذاهاي جنوبي. اگر از بين غذاهاي جنوبي فقط قليه‌ماهي را مي‌شناسيد ،در اين بخش پاي سفره جنوبي‌ها بنشينيد و كلي هم لذت ببريد. فقط يادتان باشد اگر خيلي اهل خوردن غذاهاي تند نيستيد، ميزان فلفل غذاها را كم كنيد؛ بقيه‌اش حل است.7 ) پاکورای میگو

مواد لازم برای 3 نفر:
1/4 پیمانه آرد ذرت - 1/4پیمانه آرد برنج - 2 عدد سفیده تخم‌مرغ - 1/2 ق چ پودر فلفل قرمز - 1 ق س گشنیز ساتوری شده - 1 ق س پیازچه ساتوری 4/1 ق چ شده زردچوبه
1 - ابتدا میگوها را پاک کنید اما دم میگو را جدا نکنید؛ یعنی فقط پوست و سر میگو همراه با رگ سیاه پشت آن باید گرفته شود.
3 - حالا تابه ای مناسب آماده کنید و مقداری روغن در آن بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا خوب داغ داغ شود سپس یکی‌یکی میگوها را در حالی‌ که دم‌شان را با دستتان گرفته‌اید، داخل مواد بزنید و در روغن سرخ کنید تا ترد شوند.

8 ) قلیه ماهی

مواد لازم برای 4 نفر:
۲ ق س پيازداغ - ۱ ق س سيرداغ- ۱ بسته تمبرهندي - ۱ ق س آرد - ۱ ق س رب گوجه‌فرنگی - روغن مايع، فلفل، زردچوبه و نمك به میزان لازم - نصف پیمانه آب گرم
2 - آرد را اضافه کنید و مخلوط سبزی را همراه با آرد در مقداری روغن سرخ کنید. پس از اينكه كمي رنگ سبزی‌ها عوض شد، پيازداغ، سيرداغ و رب گوجه را نیز اضافه کنید و همراه با سبزيجات كمي آنها راهم تفت دهید. حالا كمي فلفل، زردچوبه و نمك در آن بریزید. در انتها حدود سه پیمانه آب جوشیده در خورش بریزید و بعد از ١٠دقيقه ماهي‌ها و تمبرهندي حل و صاف شده را اضافه کنید حالا صبر کنید که خورش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

9 ) سمبوسه

مواد لازم برای 2 نفر:
1 ق چ زردچوبه - 1ق چ پودر فلفل قرمز
2 - بعد از 10 دقیقه بخار پز شدن گوشت، ابتدا گشنیز، سس فلفل و پودر فلفل و بعد سیب‌زمینی نگینی شده را هم داخل مواد بریزید و هم بزنید.
4 - ابتدای هر کدام از نان لواش‌ها به اندازه 2 قاشق سوپ خوری مواد بریزیدو به شکل مثلث ببندید تا به انتهای نان برسید. بعد آن را در روغن سرخ کرده و با سس گوجه سرو‌کنید.

10 ) قیمه بوشهری

مواد لازم برای 5 تا 6 نفر:
2 ق غ گرد لیمو عمانی - 1 ق غ دارچین - 2 عدد سیب‌زمینی آبپز - روغن به میزان لازم
2 - رب گوجه‌فرنگی را با 2 ق غ روغن تفت می‌دهیم تا رنگ روغن قرمز شود. بعد آن را داخل خورش می‌ریزیم. سپس گرد لیمو عمانی، نمک و فلفل را هم اضافه می کنیم تا خورش10 دقیقه بجوشد.
نکته: شما می‌توانید قدری از آب خورش را روی برنج بریزید.

11 ) ته انداز ماهی

مواد لازم برای4 نفر:
۳ ق س پیازداغ - ۲ ق س سیرداغ - 1/2 پیمانه کشمش - ۲ پیمانه برنج -
ابتدا شکم ماهی را تمیز کرده و روی پوست و داخل آن نمک فراوان بپاشید، بعد از حدود یک ساعت آن را شسته وخشک کنید. حالا سبزیجات را کمی تفت دهید و به آن سیرداغ و پیازداغ و بعد نمک، فلفل و ادویه اضافه کنید . در انتها کشمش را افزوده و کمی سرخ کنید. در صورت تمایل می‌توان ۲ تا ۳ قاشق آب تمبرهندی به این مواد اضافه کنید. بعد از این مرحله می‌توان به دو صورت این غذا را درست کرد:
یکی اینکه این مواد را در شکم ماهی گذاشته و شکم ماهی را بدوزید سپس در قابلمه تفلون کمی روغن بریزید و یک طرف ماهی را در آن سرخ کنید پس از آن ماهی را برگردانده طرف دیگر آن را هم سرخ کنید . حالا ماهی را به یک طرف دیواره قابلمه تکیه داده و روی آن برنج آبکش شده بریزید و آن را به روش معمول دم کنید.
به این صورت عمل ‌کنید که ماهی را تکه کرده و با کمی آرد، زردچوبه و فلفل سرخ ‌کنید. سپس برنج را آبکش کرده در قابلمه‌ای مناسب کمی روغن بریزید و داخل آن ابتدا مقداری برنج و بعد روی آن مقداری از مایه سبزیجات بریزید. سپس ماهی‌های سرخ شده را روی‌ آن قرار دهید و دوباره برنج آبکش شده بریزید. این کار را تا جایی انجام دهید که ماهی،مایه سبزیجات و برنج تمام شود سپس پلو را دم کنید.

12 ) لوبیا پلو

مواد لازم برای 6 نفر:
1- لوبیا چشم بلبلی را حداقل به مدت ۲ساعت در آب بخیسانیدو سپس آب پز کنید.
3- حالا قابلمه مورد نظر برای دم کردن برنج را آماده کنید و کف آن را نان یا سیب زمینی حلقه شده بچینید . پس از آن لوبیای چشم بلیلی ، سبزی معطرو ادویه پلویی را لایه لایه بریزید . این کار را آنقدر ادامه دهید که همه مواد تمام شود.حالا آن را دم کنید.