چگونه همیشه در خانه نعنای تازه داشته باشیم
چگونه همیشه در خانه نعنای تازه داشته باشیم

تا به حال فکر کرده‌اید که سبزی خوردن و گیاهانی راکه در آشپزی و خوراک روزمره مصرف می‌کنید در خانه بکارید؟ حتما با خودتان فکر می‌کنید که آپارتمان که جای سبزیکاری، کاشت گوجه و بادمجان نیست! بله حق با شماست. اما تا حدودی! صیفی‌جاتی مثل بادمجان ، کدو و خیار در خانه عمل نمی‌آیند.
اما می‌توانید در همان محیط آپارتمانی هم بعضی سبزی ها و حتی فلفل و گوجه بکارید و از محصول خود در خوراک روزانه‌تان استفاده کنید. از این شماره با ما باشید تا باغبانی در خانه را با هم قدم به قدم یاد بگیریم. باور کنید یک برگ سبزی خوردن خانگی دسترنج خودتان مزه خاص و خوشمزه‌تری دارد.

برای شروع پروژه سبزیکاری، نعنا بهترین گزینه است. چون پرورش نعنا خیلی راحت است و اصلا احتیاجی به فصل خاصی برای کاشت بذر و معطل شدن برای جوانه زدن ندارد. فقط کافیست یک بار که سبزی خوردن می‌گیرید، چند شاخه نعنای سرحال آن را بردارید و در آب بگذارید. البته بهتر است اول برگ های زرد یا پژمرده پایینی آن را جدا کنید و با جریان کم آب طوری که به شاخه صدمه یا زخمی وارد نشود آن را بشویید و از گل و خاک پاک کنید. بعد شاخه‌ها را در لیوان یا گلدان حاوی آب بگذارید. حالا باید صبوری پیشه کنید تا ساقه نعنا ریشه بدهد. وقتی نعنا ریشه داد می‌توانید آن را در گلدان بکارید و از عطر خوب و برگ های تازه‌اش استفاده کنید.نکات مهم نعنا پروری :خاک مناسب :

برای کاشت نعنا از خاک باغ و باغچه استفاده نکنید. این خاک بعد از چند بار آب دادن به گیاه سفت و فشرده می‌شود و ریشه‌ها دیگر نمی‌توانند به راحتی در خاک رشد کنند.بنابراین گیاه افت می‌کند و شاید هم خراب شود. خاک مناسب را از زمین های گل فروشی خریداری کنید که مخلوطی از خاک‌برگ ، کوکو پیت ، خاک باغچه و کود است. این خاک ها غنی هستند و سبک و محیط مناسبی برای پرورش نعنا.

آبیاری :

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد. یعنی همیشه باید ریشه‌هایش در خاک مرطوب باشد؛ به خصوص اوایل کاشت و انتقال از محیط آبی به محیط خاک. اما توجه کنید که اگر ریشه‌ها دائم در آب باشند، می‌پوسند. پس برای کاشت باید گلدانی انتخاب کنید که زیر آن سوراخ باشد تا اگر گیاه زیادی آبیاری شد، از انتهای گلدان آب اضافی بیرون بیاید. برای آب دهی هم هنگامی که خاک خشک شد به گیاه آب بدهید؛ در حدی که زیادی آن در زیرگلدانی جمع شود.

نور کافی :

نعنای کاشته شده را در جایی از خانه بگذارید که در طول روز بیشترین نور را دارا باشد. آفتاب مستقیم برگ ها را می‌سوزاند و خاک را زود خشک می‌کند. همه اینها به گیاه صدمه می‌زند. پس جای پرنور اما با تابش غیر مستقیم آفتاب برای گیاه خوب است. اگر دیدید فاصله برگ ها زیاد شده بدانید که نور کم بوده و گیاه خود را به طرف نور کشیده؛ پس جایش را عوض کنید. در ضمن بهتر است بدانید که نعنا خنکی را دوست دارد و در هوای خنک رشد بهتری خواهد کرد؛ پس اگر خانه‌تان بالکن دارد نعنا را آنجا بگذارید.

عمر طولانی :

نعنای کاشته شده در گلدان را طوری برداشت کنید که به ریشه آن صدمه‌ای وارد نشود. در واقع شما باید همیشه طوری برگ ها و ساقه‌ آن را بچینید که ریشه‌ها سالم در جایشان باقی بمانند. بهترین روش این است که همیشه حدود 5 تا 7 سانت گیاه از سطح خاک دست نخورده بماند. در این صورت این گیاه از جایی که قسمتی از آن جدا شده، ساقه‌های فرعی تولید و حجم خود را بیشتر می‌کند.

تعویض گلدان :

بدانید که گیاهی که از کاشت آن بیشتر از یک سال گذشته باشد، حتما باید گلدان آن تعویض و بزرگ تر شود ؛ وگرنه ریشه‌ها دیگر جای کافی برای رشد ندارند و گیاه افت خواهد کرد. نعنا گیاهی است که ریشه آن در سطح خاک پراکنده می‌شود و از آن گیاهان بیشتری سر بیرون می‌زنند؛ به طوری که سطح خاک کاشته شده را پر می‌کند. پس با کاشت چند شاخه نعنا در خانه می‌توانید همیشه چای نعنای تازه بنوشید و ماست را با نعنای خوش عطر طعم‌دار کنید.