20 دستور تهیه خوردنی خوشمزه با ماست
20 دستور تهیه خوردنی خوشمزه با ماست

خيلي از افراد آنقدر عشق به خوردن ماست آن هم در هر وعده غذاييشان دارند كه كم مانده كنار نان و پنير صبحانه شان هم يك ظرف ماست بگذارند. اين ها افرادي هستند كه اگر سرزده به خانه شما بيايند و شما به جز يك كاسه ماست و چند تكه نان هيچ غذاي ديگري براي خوردن نداشته باشيد، نه تنها ناراحت نمي شوندبلکه كلي هم از شما تشكر مي كنند و لذت هم مي برند.
اگر شما هم از اين مدل افراد هستيد پيشنهاد مي كنيم این قسمت را هم از دست ندهيد.

در اين جا دستور تهيه 20 مدل غذا،پيش غذا و دسر و شيريني ماستي را ارائه كرده ايم كه عاشقشان مي شويد. خوردنشان را از دست ندهيد.1 ) سالاد مرغ و پنیر و ماست

در یک کاسه بزرگ 1 و نیم پیمانه ماست یونانی را با یک چهارم پیمانه آب لیموی تازه، 1 و نیم پیمانه پنیر صبحانه خرد شده، ‌نمک و فلفل مخلوط کنید. 4 پیمانه سینه مرغ پخته مکعبی خرد شده، 1 پیمانه خیار خرد شده، نصف پیمانه پیاز قرمز ریز شده و یک پیمانه زیتون حلقه شده را به مواد ماستی یا همان سس سالاد افزوده و مخلوط کنید تا همه مواد مزه‌دار شوند.

2 ) ماست و لبو با طعم نعنا و آووکادوو

چغندر را بپزید و پوستش را جدا کنید. در صورت تمایل آن را با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل و کمی سرکه سیب مزه‌دار کنید. یک لبوی شیرین متوسط را به صورت ورقه‌های نازک ببرید و به 3 پیمانه ماست نیم‌چرب بیفزایید.

3 ) بستنی ماستی با طعم توت فرنگی

2 پیمانه توت فرنگی یخ‌زده را با 3 پیمانه ماست یونانی و نصف پیمانه شیرعسلی (یا بیشتر بسته به ذائقه) در مخلوط کن یا غذاساز بریزید. نصف قاشق چایخوری پوست لیمو هم بیفزایید. دستگاه را روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شود.

4 ) دسر ماست و شکلات

200 گرم ماست یونانی را با 1 قاشق کرم بادام زمینی و 1 قاشق عسل و کمی وانیل مخلوط کنید و در ظرف دلخواه بریزید. روی آن را با کمی چیپس شکلات تزئین و سرو کنید.

5 ) ماست و میوه یخی

200 گرم ماست یونانی (یا ماست کم چرب) را با 1 قاشق عسل و 1 پیمانه میوه یخ‌زده در مخلوط کن بریزید. دستگاه را روشن کنید تا مواد به صورت یکدست پوره شوند. بعد آن را در ظرف یا لیوان دلخواه بریزید و با میوه یا انواع مغزها تزئین و سرو کنید.

6 ) لقمه های یخی ماستی

یک پیمانه ماست پرچرب یا یونانی را با یک پیمانه توت‌فرنگی (برای رنگ صورتی) یا شاه توت و تمشک (برای رنگ بنفش) در مخلوط کن بریزید و به صورت پوره یکدست و نرمی درآورید. در صورت تمایل می‌توانید به مواد داخل مخلوط کن بادام هم بیفزایید.

7 ) مخلوط ماست و سبزیجات و کنجد

به یک کاسه متوسط (حدود 3 پیمانه) ماست نیم‌چرب این مواد را اضافه کنید: 2 عدد خیار نازک حلقه‌ شده با پوست، 4 عدد تربچه نازک حلقه شده، 2 قاشق روغن زیتون، کمی نمک و فلفل سیاه، 2 قاشق شوید خرد شده تازه، کمی کنجد و مقداری سیاهدانه. این مخلوط را هم به صورت کنار غذا می‌توانید سرو کنید و هم به صورت دیپ با چیپس یا نان پیتای برشته.

8 ) کیک ماست با طعم لیمو

100 گرم شکر را با 100 گرم کره، 5-4 دقیقه با همزن برقی بزنید. 4 عدد تخم‌مرغ را یکی یکی اضافه کنید و باز با همزن مخلوط کنید. 1 پیمانه ماست بدون آب، نوک قاشق چایخوری وانیل و کمی پوست لیموی رنده شده بیفزایید. 2 پیمانه آرد را با 2 قاشق مرباخوری بیکینگ پودر چند بار الک کنید و به مواد اضافه کنید.

9 ) آش ماست

2 یک تکه سینه مرغ را با برگ‌بو و پیاز بپزید و خرد کنید. برگ‌بو را دور بریزید و پیاز را در آب مرغ له کنید. نصف پیمانه لپه را دو بار بجوشانید و بعد آب آن را خالی کنید. لپه نیم‌پز را با یک پیمانه برنج خیس شده و 5 پیمانه آب به قابلمه بیفزایید. 2 حبه سیر را له کنید و به همراه یک عدد پیاز ریز شده در روغن داغ سرخ کنید.

10 ) کباب ماستی

1 کیلو راسته گوسفند را مکعبی درشت خرد کنید. 2 پیمانه ماست، 3 قاشق آبلیمو، ادویه دلخواه و فلفل به آنها بیفزایید و خوب هم بزنید. 1 حبه سیر له شده، 4 قاشق سوپخوری سبزی خرد شده معطر (شوید، پیازچه و تره یا گشنیز و جعفری) به همراه 2 قاشق روغن زیتون هم به گوشت اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

11 ) ساندویچ مرغ با طعم کاری و ماست

نیم کیلو سینه مرغ پخته شده را مکعبی یک سانت و نیمی خرد کنید. مرغ را با یک پیمانه کرفس ریز شده و یک پیمانه سیب خرد شده در کاسه‌ای بریزید. یک چهارم پیمانه زرشک، همین مقدار بادام زمینی خرد شده و پیاز ریز شده هم به مواد بیفزایید و هم بزنید.

12 ) خورش ماست (دسر اصفهانی)

250 گرم گوشت گردن پخته را خوب بکوبید و له کنید. 5/2 لیتر ماست را با یک پیمانه سرخالی شکر و دو عدد زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید. دائم هم بزنید تا جوش بیاید. گوشت را به مواد ماستی بیفزایید و خوب هم بزنید.

13 ) دسر مربعی ماستی توتی نارگیلی

2 پیمانه بیسکویت کاکائویی را با 2 قاشق شکر و نوک قاشق نمک در کاسه‌ای بریزید. 75 گرم (سه‌چهارم پیمانه) کره آب شده به آنها افزوده و مخلوط کنید. ته یک قالب کمربندی مربع یا مستطیل با ابعاد تقریبی 22 سانتیمتری را کاغذ روغنی پهن کنید و مخلوط را روی آن پهن و فشرده کنید. قالب را در یخچال بگذارید.
سپس به مدت حداقل 5 ساعت در فریزر بگذارید. در این فاصله چند باری بیرون بیاورید و هم بزنید تا یک تکه یخ نزند و حالت یخمکی داشته باشد. این مواد را روی مخلوط بیسکویتی بریزید و فشرده کنید. روی آن را هم با برش‌های توت‌فرنگی و پودر نارگیل تزئین کنید و دوباره به مدت 5-4 ساعت در فریزر بگذارید. برای سرو دسر را با چاقوی تیز به صورت مربع‌های 3 سانتیمتری ببرید.

14 ) دسر لایه ای ماست و کیوی و کورن فلکس

در یک کاسه 4 پیمانه ماست کم‌چرب ساده را با کمی عصاره وانیل و یک چهارم پیمانه عسل مخلوط کنید. 4 لیوان پایه بلند آماده کنید و در آن لایه لایه ماست،‌ کیوی پوست کنده و درشت خرد شده،‌ گیلاس تازه یا خشک و کورن فلکس بریزید.

15 ) چیزکیک ماستی

در یک کاسه 1 و نیم پیمانه بیسکویت سبوسدار خرد شده را با یک چهارم پیمانه شکر و 6 قاشق سوپخوری کره آب شده مخلوط کنید. در ته یک قالب مربعی تقریبا 18 سانتیمتری بریزید و خوب فشرده کنید. قالب را به مدت حداقل یک ساعت در یخچال بگذارید. برای درست کردن لایه میانی چیزکیک پنیر خامه‌ای را به همراه کمی وانیل، یک چهارم پیمانه آب لیموی تازه و نصف پیمانه عسل در غذاساز بریزید.

16 ) هوموس

250 گرم نخود آشی را به مدت یک شب تا صبح بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید. بعد آنها را در قابلمه‌ای با آب سرد بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزند. سپس آنها را در آبکش بریزید. مقداری از آب نخود پخته را نگه دارید تا بعد در هوموس استفاده کنید. نخودها را زیر آب سرد ببرید و پوست آنها را جدا کنید و دور بریزید.

17 ) جوجه کباب با طعم ماست و لیمو

1 کیلو سینه مرغ را به صورت مربعی درشت خرد کنید. در کاسه‌ای بزرگ 2 قاشق چایخوری زردچوبه، یک و نیم قاشق سوپخوری پودر پیاز و یک قاشق سوپخوری سرخالی نمک را با کمی فلفل سیاه تازه آسیاب شده و 3 حبه سیر له شده مخلوط کنید.

18 ) دیپ بادمجان کبابی و سیر

2 عدد بادمجان را خوب بشویید و با پوست روی حرارت خیلی ملایم کباب کنید. وقتی همه جای بادمجان نرم و کبابی شد، آنها را از روی حرارت بردارید، پوست و دم را جدا کنید. بادمجان را ساطوری کنید و با 2 قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و در آبکش بریزید تا زهرآب بادمجان جدا شود. بعد از 15 دقیقه بادمجان را به کاسه‌ای بزرگ منتقل کنید.

19 ) پلوی قالبی با طعم ماست و کاری

1 و نیم پیمانه برنج (ترجیحا باسماتی) را در مقداری آب و نمک خیس کنید. بعد برنج را در آب جوش و نمک بجوشانید تا نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید. بعد از مدتی که از حرارت افتاد،‌ آن را در کاسه‌ای بریزید و با کمی نمک، فلفل سیاه تازه آسیاب شده، یک چهارم پیمانه ماست ساده، 2 قاشق روغن هسته انگور، 1 قاشق سوپخوری پودر کاری و همین مقدار آب لیمو مخلوط کنید.

20 ) بستنی یخی ماستی با طعم چیزکیک

در محفظه غذاساز این مواد را بریزید: 1 پیمانه ماست، 6 قاشق عسل، 250 گرم پنیر خامه‌ای، کمی عصاره وانیل، 2 پیمانه توت‌فرنگی خرد شده (یا هر میوه دلخواه دیگر). حالا دستگاه را روشن کنید تا همه مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس از مایه بستنی بردارید و در لیوان‌های کاغذی بریزید.