خواص میوه به
خواص میوه به
شما می توانید به را در مرباها، ژله ها و پودینگ ها مورد استفاده قرار دهید یا آن را همانند گلابی در صبحانه یا سایر وعده های غذایی به کار ببرید. کشورهای مختلف به را به شیوه های متفاوتی مورد استفاده قرار می دهند. با اینحال مزایای واقعی به زمانی آشکار می شود که آن را به صورت تازه و با پوست مصرف کنید زیرا این ماده سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات فنولی، آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی است.

«به» ميوه‌اي خوش‌طعم و عطر از خانواده سيب است. اين ميوه اگرچه به صورت خام نيز خوردني است ولي اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنين در غذاهايي همچون خورش و خوراك مصرف مي‌كنند.

نحوه خرید و نگهداری

به را فقط به رنگ زرد روشن تهيه كنيد، زيرا نوع سبز آن مانند بسياري ديگر از ميوه‌ها نرسيده و خيلي سفت است. البته درصورتي كه در ميان به‌هاي خريداري‌شده، تعدادي سبزرنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند.

خواص غذایی

به سرشار از ويتامين‌هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. به رسيده، داراي طبيعتي معتدل است، در حالي كه دانه آن يا همان به‌دانه طبيعتي سرد و تر دارد.

خواص درمانی

به براي درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله عفونت‌هاي روده‌اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب‌هاي مختلف مفيد است.
خانم‌هاي باردار براي جلوگيري از سقط جنين به مصرف مي‌كنند.
علاوه بر گوشت به، دانه آن نيز اثر شفابخشي براي التهاب‌هاي دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌هاي خشك، سينه درد، تب و گرفتگي صدا دارد ولي مراقب باشيد از جويدن و بلعيدن به‌دانه بپرهيزيد زيرا به‌دانه، حاوي يك ماده سمي است كه براي بدن مضر است.
بنابراين چند عدد به‌دانه را مدتي در دهان نگه داشته و مرتب بمكيد تا لعاب آن خارج شود، سپس بيرون بريزيد يا اينكه چند عدد به‌دانه را در آب داغ بخيسانيد و از لعاب آن استفاده كنيد.

فواید خوردن به

- اثرات مثبت بر فکر و ذهن
- از بین برنده افسردگی ناشی از انواع سردردها
- مفید برای زخم معده
- نرم کننده سینه
- جلوگیری از التهاب پلک و استراحت چشمان خسته ؛ به این طریق که چند قاچ به تازه را روی محل درد قرار دهید.
- مفید برای کاهش وزن، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر. اگر شما قصد افزایش وزن دارید، میوه به را مصرف نکنید.
- کمک به پایین آوردن کلسترول خون
- کاهش خطرات بیماری های قلبی، به خاطر دارا بودن ویتامین ث

خواص آب به

- جلوی خونریزی را می گیرد.
- سردرد را برطرف می کند.

خواص هسته میوه به (به دانه)

- برای درمان ذات الریه، گلودرد، صدای گرفته و خشن مفید است.
- مفید برای اسهال
منبع: عصر ایران