برای جذب ویتامین D خود را در معرض آفتاب قرار ندهید
برای جذب ویتامین D خود را در معرض آفتاب قرار ندهید

ویتامینD به مقدار کم از طریق آفتاب به بدن جذب می‌شود و میزان آن خیلی قابل توجه نیست، ساخت ویتامینD بیشتر از طریق خوراکی‌هایی نظیر فرآورده‌های گوشتی ایجاد می‌شود. افرادی که گیاهخوار هستند نیز به کمبود ویتامینD دچار می‌شوند که می‌بایست از مکمل استفاده کنند.

در کشور ما کمبود ویتامینD در میان مردم به خصوص در زنان بسیار شایع است که لازم است که این کمبود با اصلاح رژیم های غذایی و مصرف مکمل جبران شود.

یک متخصص رادیوآنکولوژی گفت: برای جذب ویتامین D لازم نیست خود را در معرض آفتاب قرار دهید زیرا خطر بروز سرطان و بیماری‌های پوستی به شدت افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: تنها موردی از سرطان پوست که منجر به مرگ و میر می‌شود، ملانوم است که از سلول‌های رنگدانه‌ای پوست ایجاد می‌شود. خوشبخاته این نوع از سرطان پوست در ایران، علی‌رغم اینکه کشور آفتاب‌خیزی است شیوع بسیار کمی دارد زیرا مردمانش پوشش مناسبی دارند.
وی افزود: آمار دقیقی از افرادی که در ایران به سرطان پوست مبتلا می‌شوند نداریم ولی تومورهای bcc و scc بسیار شایع‌تر از ملانوم هستند که کشندگی بالایی ندارند.
فتوحی توصیه کرد: راه پیشگیری این است که کمتر با عوامل ایجادکننده این نوع سرطان مواجه شویم. به عنوان مثال کسانی که در معرض آفتاب هستند، کشاورزان و افرادی که در فضاهای باز کار می‌کنند سعی کنند از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند و افرادی که به کوهنوردی یا دریا می‌روند سعی کنند از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرده و خود را بپوشانند تا خطر ایجاد سرطان پوست، ملانوم و انواع بیماری‌های پوستی کاهش یابد.
افرادی که گیاهخوار هستند نیز به کمبود ویتامینD دچار می شوند که می‌بایست از مکمل استفاده کنند. در کشور ما کمبود ویتامینD در میان مردم به خصوص در زنان بسیار شایع است که لازم است که این کمبود با اصلاح رژیم‌های غذایی و مصرف مکمل جبران شود.
منبع : مهر