اسرار خانه تکانی؛ ترفندهای ویژه تمیز کردن خانه
اسرار خانه تکانی؛ ترفندهای ویژه تمیز کردن خانه

خانه تکانی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است که در ماه قبل از شروع بهار اتفاق می افتد. استفاده از سرکه برای رفع لکه‌های روی ظروف و وسایل آشپزخانه تنها یکی از اسرار خانه تکانی است که در این مطلب به آن ها اشاره شده است.
حتما برایتان پیش آمده است که در حین شست و شوی منزل با مشکلاتی مواجه شوید که راه حل آن را نمی‌دانید. در این مقاله تمام رازها و اسرار خانه تکانی را که در خیلی وقت‌ها می‌تواند به کمک شما بیاید و شما را از سر در گمی نجات دهد ذکر خواهیم کرد

آشنایی با رازها و اسرارخانه تکانی

هر کسی برای تمیز کردن منزل راهکار خود را دارد و به روش خود خانه را تمیز می‌کند، اما شما تا چه اندازه به کاری که می‌کنید، اعتماد دارید و مطمئن هستید که شما در این کار به سلامت خود لطمه‌ای نمی‌زنید و از موادی استفاده نمی‌کنید که آثار بدی برایتان داشته باشند.

سودا (آب گازدار)

سینک‌های استیل را با سودا برق بیندازید. پارچه‌ای را با سودا خیس کنید و سینک را با آن تمیز کنید، سپس با یک پارچه، آن را خشک کنید.

سس گوجه فرنگی

سیاهی و لکه‌های ظروف مسی و برنجی را با استفاده از سس گوجه‌فرنگی برطرف کنید. کمی سس را روی تکه‌ای پارچه بریزید و آن را روی ظروفتان بکشید. در عرض چند دقیقه سیاهی آن‌ها برطرف می‌شود و رنگ براق مسی ظاهر می‌شود. سپس آن‌ها را با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید.

سرکه سفید

استفاده از این ماده پاک‌کننده یکی از اسرار خانه تکانی است که شاید تا به حال هرگز نمی‌دانستید. خودتان به راحتی قادر خواهید بود یک شوینده و ضدعفونی‌ کننده برای تمیز کردن پنجره‌ها استفاده کنید. برای تهیه شوینده خانگی کافی است که یک‌سوم پیمانه سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا یک‌چهارم پیمانه الکل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه کنید و برای شستشو از آن استفاده کنید.

با لکه های سیاه روی فرش چه می کنید

برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش ، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می‌رود.

وسایل نقره ای را برق بیندازید

برخی از مواد تمیزکننده نقره حاوی مواد نفتی هستند، برخی هم از مشتقات بنزین تهیه شده‌اند. به جای استفاده از این مواد، پیشنهاد می‌شود از خمیردندان استفاده کنید. خمیر دندان را با انگشت یا با پارچه‌ای روی وسایل نقره خود بکشید.

سرکه محلولی معجزه آسا

باور نمی‌کنید که تعداد باکتری‌های داخل دستشویی تا چه حد زیاد است. برای تمیز کردن توالت می‌توانید از سرکه استفاده کنید. به وسیله آب‌پاش سرکه را روی سطح توالت بپاشید. علاوه بر آن داخل دستشویی هم یک پیمانه سرکه بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. برای کف آشپزخانه هم می‌توانید از این محلول تمیز‌کننده خانگی و بدون ضرر استفاده کنید.

با لکه های روی کاشی ها خداحافظی کنیدبرای پاک کردن لکه های معمولی روی کاشی ها،آنها را با محلول زیر بشویید:

آمونیاک: نصف فنجان
جوش شیرین : یک چهارم فنجان
در صورتی که کاشی‌ها خیلی کثیف شده‌اند مقداری جوش شیرینرا با وایتکس مخلوط کرده و خمیری را که به دست می‌آید با استفاده از یک برس یا اسکاچ روی کاشی‌ها بمالید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید.

لکه های زرد رنگی که روی یخچال جاخوش کرده اند :

هنگامی که لکه‌هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده و با هیچ مایع پاک‌کننده‌ای رفع نمی‌شود کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه‌های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با یک ابر تمیز روی آن را بکشید. با این روش لکه‌ها سریعاً‌ پاک می‌شود.

مبل یا فرش جدیدتان لک شده است :

لکه‌زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل‌تر است. برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین (نوعی ماده شیمیایی) خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود. همچنین برای از بین بردن لکه نوشابه می‌توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید.

از بین بردن لکه چای روی فرش :

یکی دیگر از اسرار خانه تکانی از بین بردن لکه‌های چایی است که مدت‌ها پیش روی فرشتان ریخته شده است. به محض ریخته شدن چای بر روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.
راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.
منبع مجله اینترنتی ستاره