رازهای که شکل بدن در مورد سلامتی فاش میکند
رازهای که شکل بدن در مورد سلامتی فاش میکند

شکل ظاهری افراد و اندام آن ها تا حدودی اطلاعاتی در مورد سلامتی افراد ارائه می دهد. اما باید برای آگاهی بیشتر آزمایش انجام داد.

افراد باریک اندام 

این افراد استخوان های کوچک، دست ها و پاهای بسیار باریک،قفسه سینه تخت دارند.بیشتر بدن دونده ها، مدل ها یا بالرین ها این گونه است.

افراد توپر

بدن این افراد میزان بیشتری چربی و ماهیچه، شانه های کوچک، اعضا کوچک تر و ساختار استخوانی بزرگی دارند. بیشتر افرادی که فوتبال آمریکایی یا پرتاب دیسک بازی می کنند این گونه اندامی دارند. ممکن است که به راحتی دچار افزایش وزنشوید بخصوص در ناحیه شکم و پهلوهااما کم کردن آن به سختی اتفاق بیفتد. این ممکن است به بدن مربوط باشد. به گونه ای که بدن بیشتر تمایل به ذخیره سازی چربی دارد تا سوزاندن آن ها.

افرادی با اندام متوسط 

ورزشکاران بیشتر این گونه ساختمان بدنی دارند، شانه هایی قوی و باز، کمر باریک و بدن بدون چربی اضافی. بیشتر فوتبالیست ها همچنین ویژگی هایی دارند. این افراد به دلیل این که از قدرت بدنی طبیعی برخوردار هستند و به راحتی وزن کم می کنندبا ورزش های مثل بدنسازی می توانند ماهیچه سازیرا به خوبی انجام دهند.

اندام گلابی شکل

افراد با این شکل بدن چربی زیادی در اطراف باسن و ران هاخواهند داشت و بیشتر در خانم ها دیده می شود و شاید همین دلیل عمر طولانی تر آن ها نسبت به آقایان باشد. زیرا بیشتر چربی آقایان در ناحیه شکمذخیره می شود و موجب بیشتر بیماری ها می گردد. یک تحقیق نشان داد که این گونه اندام ها که به شکل گلابیهستند بیماری های کمی را ایجاد می کنند.

اندامی به شکل سیب

به این معنی که بیشتر چربی ها دور شکم ذخیره اند در حالی که جاهای دیگر بدن لاغر است. این گونه اندام در آقایان رایج است و بیشتر از اندام گلابی شکل ایجاد بیماری خواهد کرد. چربی های شکمی بیانگر این است که فرد حجم زیادی چربی درون شکمش ذخیره شده است. این نوع ذخیره چربی باعث بیماری هایی مثل بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع دوم و کلسترول بالا می شود.

شاخص توده بدن (BMI)

پزشک تنها با تکیه بر شکل ظاهری بدن درمورد سالم یا بیمار بودن آن اظهار نظر نخواهد کرد. آن ها از ابزار هایی برای اندازه گیری میزان چربی بدن کمک می گیرند، BMI یکی از این ابزارها است. عدد BMI با توجه به وزن و قد محاسبه خواهد شد. افرادی که BMI آن ها 25 یا بیشتر است اضافه وزن دارند، 30 یا بیشتر چاق محسوب می شوند. اما این روش چربی شما را به طور مستقیم اندازه گیری نخواهد کرد یا این که نمی تواند مشخص کند که چربی در کدام قسمت ذخیره شده است.

چه سایزی ؟

بهترین راه برای این که بدانید چه مقدار چربی دور کمر شما ذخیره شده است اندازه گیری سایز است. این کار به شما می گوید که امکان بیماری ها مثلا بیماری های قلبی و دیابت چقدر است. برای اندازه گیری سایز یک متر را دور کمر خود بگیرید و عدد را بخوانید، شکم خود را هنگام اندازه گیری منقبض نکنید. در خانم ها 35 اینچ یا بیشتر نشانه ذخیره چربی زیاد است و در آقایان 40 اینچ. این اعداد ممکن است کم به نظر بیاید اگر اندام بزرگتری داشته باشید.

آیا هرچه ران ها بزرگتر باشد سالم تر هستید؟

محققان بر روی 3 هزار انسان بزرگسال بیشتر از 12 سال مطالعه کردند و مشاهده کردند آن هایی که دور ران های کمتر از 241.2 اینچ دارند بیشتر دچار بیماری قلبی و دیگر مشکلات سلامتی هستند. و مشکل در افرادی که ران های لاغری دارند وخیم تر است.

بازوهای بزرگ و ماهیچه ای

زمانی که پزشکان بر روی 4هزار مرد بین 60 تا 79 سال بررسی انجام دادند و اندام آن ها را چک کردند، متوجه شدند آن هایی که کمر باریک تر و بازوهای بزرگتری دارند طول عمر بیشتری خواهند داشت. آن هایی که بازو های ماهیچه ای دارند زندگی طولانی تری را تجربه خواهند کرد.
منبع : الو دکتر