رژیم مدیترانه ای و مزایای سلامت
رژیم مدیترانه ای و مزایای سلامت

اگر یک رژیم غذایی در دنیا وجود داشته باشد که در مورد مزایای سلامتی آن به طور گسترده و سیعی صبحت شده باشد و آن را تحسین کرده باشند.رژیم مدیترانه‌ای می‌باشد.

رژیم مدیترانه ای و مزایای سلامت

در گزارش ایالت متحده و جهان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای شماره 1 رژیم ها در دنیا می‌باشد. در لیست مزایا و فواید رژیم غذایی مدیترانه ایمی‌توانید کاهش وزن، سلامت قلب و مغز، پیشگیری از سرطان و پیشگیری از دیابت نام برد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای علاوه بر داشتن الگویی خاص برای خوردن و آشامیدن رژیمی برای کنترل و محدود کردن کالری میباشد.

رژیم مدیترانه ای می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که با رعایت کردن رژیم غذایی مدیترانه ایشما میتوانید تیک تیک قلب خود را تنظیم کنید. در حدود پنج سال دانشمندان 7000 زن و مرد مبتلا به دیابت نوع 2 و کسانی که مشکلات قلبی داشتنه‌اند را زیر نظر گرفته‌اند.

رژیم مدیترانه ای احتمال سکته در زنان را کاهش می دهد

کسانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را الگو خود قرار می‌دهند کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی دچار می‌شوند. کسانی که در معرض سکته بودند پس از رژیم غذایی شانس خود را برای سلامتی افزایش دهند.

یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند مانع از بیماری آلزایمر شود

زوال عقل یا دمانس یکی از خطرناک ترین و ناراحت کننده ترین شرایطی است که هر فردی می تواند در طول زندگی با آن مواجه شود.
حدود 47 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هرساله بیش از 9.9 میلیون مورد جدید از این بیماری تشخیص داده می شود که بدین معناست در هر 3.2 ثانیه یک نفر مبتلا به زوال عقل می شود.
محققان همچنین دریافته اند رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND ریسک ابتلا به اختلال شناختی را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 53 درصد کاهش می دهد.
محققان ارتباط این رژیم غذایی با سلامت مغز را ناشی از مصرف غذاهای آنتی اکسیدانی که موجب کاهش التهاب می شوند می دانند. در رژیم غذایی MIND بر مصرف مواد خوراکی زیر تاکید می شود.

رژیم مدیترانه ای می تواند به کاهش وزن و ثابت ماندن وزن کمک کند

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، دست‌‌کم به طور هم‌زمان به بیماری دیگری هم مبتلا هستند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که قریب ۹۸ درصد افراد بزرگ‌سال آمریکایی مبتلا به دیابت حداقل به بیماری دیگری هم مبتلا هستند و حدود ۹۰ درصد آن‌ها هم‌زمان با دو بیماری درگیرند.
مدیریت موفقیت‌آمیز بیماری دیابت به درمان بیماری‌های هم‌زمان وابسته است. تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه ایدر کاهش بروز این مشکلات بسیار مؤثر است.
این رژیم غذاییسرشار از میوه‌ها، سبزیجات، نان و سایر انواع غلات، لوبیا، دانه‌های خوراکی و آجیل، حداقل مواد فرآوری شده و غذاهای تازه فصلی است. روغن زیتون اصلی‌ترین منبع چربی استفاده شده در این رژیم غذایی است و در کنار آن، ماست و پنیر نیز از مقدار کم تا متوسط و کم‌تر از چهار عدد تخم‌مرغ در هفته در آن مصرف می‌شود.