عکس نان برنجی
sahra
۵۳
۱.۲k

نان برنجی

۲۶ تیر ۹۶
سلام مهربوناااا
اولین تجربه من برای پخت شیرینی نان برنجی که دوست داشتم باهاتون به اشتراک بذارم

شيريني نون برنجي
مواد لازم
آرد برنج ٥٠٠گرم
پودر قند نرم١٨٠گرم
روغن جامد٢٥٠گرم
زرده تخم مرغ٢عدد
گلاب به ميزان لازم
عزیزانم شیرینی های سنتی و شیرینی های خشک نوروز مواد اولیه کمی احتیاج دارند. اما بخاطر داشته باشید که هر چی مواد اولیه درست کردن کیک ویا شیرینی کمتر باشه اون شیرینی حساسیت بیشتری داره. و برای درست کردنش باید دقت بیشتری بخرج بدید.برای شیرینی نون برنجی هم باید نکات ریزی رو رعایت کنید تا نتیجه عالی و رضایت بخش باشه.اولین تکته اینه که حتما حتما آرد برنج ایرانی و با عطر و کیفیت عالی که خیلی خیلی ریز آسیاب شده باشه و نرم نرم باشه استفاده کنید.
دوم اینکه روغن صاف قنادی بهش اصلا نزنید و از روغن های با کیفیت جامد و یا کره و مارگارین استفاده کنید. روغن محلی و کرملنشاهی ام که عالی اند.
نکته بعد گلابه که باید مرغوب باشه و خیلی خییلی کم استفاده بشه وگرنه شیرینی خشک و بد مزه ای خواهید داشت.خوب حالا بریم سر اصل دستور
باید آردتون رو دو سه باری الک کنید و برای آرد برنج بهتره از الک حریر استفاده کنید.
پس لطافت آرد خیلی مهمه.روغن یا کره ای که استفاده می کنید با ید نرم باشه نه سفت. و پودر قند رو روش الک کنید و با همزن برقی بزنید. حدود 5 دقیقه تا سفید رنگ و کشدار بشه.. حالا نوبت اضافه کردن زرده نخم مرغه و بعدش باز باید سه چهار دقیقه با همزن بزنیدش.
در آخر آرد برنج رو یکجا اضافه کنید و با دست ورز بدید تا بشکل خرده نان در بیاد.
به این مرحله که رسیدید نوبت اضافه کردن کم کم و با احتیاط گلابتون هست. فقط در حدی که خمیر جمع بشه. نباید شل و چسبناک بشه خمیر.
اگه خمیر شل بشه نمیتونید باهاش کار کنید و بعد از پخت هم شیرینی تون خشک می شه.در این مرحله است که اگر دوست داشتید میتونید موادتون رو همه اش رو یا مقداریش رو زعفرانی کنید.. خمیر رو داخل نایلون بگذارید و 24 ساعت بهش استراحت بدید. بعد از استراحت خمیر رو ورز می دند. اما بهتره شما مقداری توی دست بردارید اندازه یک شیرینی . بزرگتر از فندق و در دست گلوله کنید خود این کار باعث نرم شدن همون مقدار خمیر می شه و بعد روش مهر بزنید یا فرم دلخواه بدید و داخل سینی با فاصله بچینید.
سینی تون نیازی به چرب کردن نداره اما باید کاغذ روغنی داشته باشه و بعد روی شیرینی ها تخم خرفه بپاشید و در فر 150 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه بپزید. زمان تقریبی هست و به فر شما بستگی داره. پس حواستون باشه تا نسوزند
پس از اینکه کاملا خنک شدند از سینی جدا کنید تا خرد نشند.
...
نظرات