عکس فوت و فن پخت کوفته

فوت و فن پخت کوفته

۵ آبان ۹۶
✅✅ فوت فن و نکات پخت کوفته

لپه و برنج باید نیم پز باشه. نه اینکه کاملا بپزه و یا خام باشه.
آب پیاز باید گرفته بشه.

در هر مرحله از مخلوط کردن مواد اون هارو کاملا ورز بدید. کوفته به طور کلی باید یک ربعی ورز بخوره و این مرحله مهمترین قسمت ماجراست.

گلوله هاتون باید کاملا یک دست و گرد باشه و خیلی آروم وارد قابلمه بشه.

حرارت قابلمه ای که آب رب در اون هست و کوفته ها رو میخواید داخلش بذارید باید کاملا پایین و ملایم باشه. اگر آب رب در حال قل زدن باشه کوفته وا میره.
در کوفته رو اصلا نباید ببندید چون وا میره.

به هیچ وجه تا یک ربع اول به کوفته ها دست نزنید چون هر تکون کوچیک ممکنه باعث ترک خوردنش بشه.
یه نکته دیگه هم این که از همون ابتدا موادتون رو به تعداد جدا کنید و بعد گلوله کنید.

وقتی قرار باشد کوفته به صورت مجلسی تهیه شود، معمولا تمام مواد را به صورت یک یا دو کوفته بزرگ در می‌آورند و داخل کوفته‌ها را بسته به تعداد نفرات با تخم مرغ آب پز و سایر مواد پر می‌کنند.

برخی برای حصول اطمینان از باز نشدن کوفته، آن‌ها را جداگانه و محکم لای یک دستمال توری نازک و البته تمیز و بهداشتی قرار می‌دهند و داخل سس می‌گذارند.

دلیل اینکه چند بار تاکید شده است که کل مواد را بدون نمک آماده کنید این است که اندازه نمک از دستتان خارج نشود و کوفته بی‌نمک یا شور نشود. بهتر است تمام مواد را بی‌نمک آماده کنید و هنگام ورز دادن کوفته نمک را اضافه کنید.

گوشتی که برای کوفته تبریزی استفاده می‌کنید بهتر است مخلوطی از گوشت مغز ران گوسفند و فیله گوساله باشد. چربی و گرمی گوشت گوسفند و سردی و یکدستی گوشت گوساله باعث می‌شود که کوفته هم خشک نشود و هم طعم بهتری داشته باشد. فقط دقت کنید که گوشت خیلی هم چرب نباشد.

بهتر است نسبت تره و مرزه به حدی باشد که مزه تره غالب باشد یعنی حدود ۷۰٪ تره و ۳۰٪ مرزه.

کوفته به خودی خود دیر هضم و سنگین است و ممکن است برای معده ‌های حساس ایجاد ناراحتی کند، می‌توانید برای کم کردن سنگینی کوفته، برای افراد حساس و یا کودکان، تخم مرغ داخل آن را حذف کنید.


✅ چند دلیل رایج که باعث باز شدن (وا رفتن) کوفته می‌شود:
متعادل نبودن نسبت مواد اولیه، پختن کامل لپه، مقدار لپه بیش از حد، چرب بودن بیش از حد گوشت، درست ورز ندادن مایه کوفته، کم بودن مایع سس و پائین بودن دمای سس هنگامی که کوفته‌ها را به سس اضافه می‌کنید.

فوت مهم کوفته‌گری!

برای اینکه مواد براحتی از چرخ گوشت رد شوند و به دیواره‌های چرخ نیز نچسبند ، قبل از چرخ کردن آن‌ها کمی فلفل سیاه روی آن‌ها بپاشید.

#کوفته #کوفته_تبریزی #کوفته_برنجی #تزیین_کوفته
...
نظرات