عکس مرغ و برنج
زهرا محمدی
۲۳۲
۱.۸k

مرغ و برنج

۸ دی ۹۶
مواد لازم برای 2 نفر

ران یا سینه مرغ 2 تکه

برنج 2 پیمانه

پیاز 2 عدد

هویج 1 عدد

فلفل دلمه ای 1 تکه

ساقه کرفس 1 تکه

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری

آبلیمو 1 قاشق غذا خوری

سرکه سفید 1 قاشق غذا خوری

نمک و فلفل و زرد چوبه و ادویه مخصوص مرغ ایران ادویه به میزان دلخواه

زعفران 4 قاشق غذا خوری

زرشک 3 قاشق غذا خوری

شکر 1 قاشق چای خوری

خلال پسته یک قاشق غذا خوری

کره 2 قاشق غذا خوری


طرز تهیه:

برنج را بشویید و با نمک برای چند ساعت خیس کنید. مرغ ها را در داخل قابلمه ریخته ومقداری آب به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم 10 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی کرده و مرغ و قابلمه را می شوییم تا هورمون های آن از بین برود. مرغ ها را با نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه مخصوص مرغ ایران ادویه آغشته کرده و خوب سرخ می کنیم. در همان روغن مرغ پیاز های نگینی خرد شده را تفت می دهیم و پس از آن رب گوجه را به آن اضافه می کنم تا رنگ آن باز شود. سپس آب لیمو و سرکه سفید و فلفل دلمه و کرفس و هویج و 1 لیوان آب جوش به آن اضافه می کنیم تا یک سس خوشرنگ درست شود.

مرغ ها را در قابلمه چیده و سس را بر روی آن می ریزیم. ابتدا شعله را زیاد کرده و پس از جوشیدن زیر اجاق را کم کم کرده و بر روی قابلمه دم کنی قرار می دهیم. مرغ باید برای 2 ساعت دم بکشد. در صورت کم شدن آب، مقدار کمی آب جوش به آن اضافه می کنم. در آخر که آب مرغ کاملا تبخیر شد و سس آن غلیظ شده 2 قاشق زعفران دم کرده و یک قاشق کره به آن اضافه کرده درب آن را می بندیم.

برنج را طبق معمول آبکش یا کته می کنیم. برای ته دیگ می توانید از نان ، سیب زمینی یا ته دیگ خود برنج استفاده کنید. یک قاشق زعفران کف قابلمه ریخته و برنج ابکش شده را به آن اضافه کرده و مقداری آب و روغن روی برنج می دهیم تا برای 45 دقیقه دم بکشد.

زرشک را برای چند دقیقه در آب خیس کنید. و به همراه کره و کمی روغن تفت دهید سپس خلال پسته و شکر را به آن اضافه کرده و 2 قاشق آب به آن اضافه می کنیم تا خلال پسته از حالت خامی در بیاد. پس از خشک شدن آب مقداری برنج دم کشیده و زعفران به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. و بر روی پلو تزئین می کنیم.

...
نظرات