عکس قورمه سبزي گيلاني
sahra
۶۹
۱.۳k

قورمه سبزي گيلاني

۱۸ بهمن ۹۶
سلام مهربوناااا
خوبين؟خوشين؟

خورش قرمه سبزي گيلاني …
مواد لازم:
۵۰۰ گرم سبزی قرمه (تره، گشنیز و جعفری به یک اندازه و شنبلیه ۱/۳ مقدار آنها)
۵۰۰ گرم گوشت خورشتی بدون استخوان یا ۶۰۰ گرم گوشت خورشتی با استخوان ترجبحا گوسفندی
۴ الی ۵ عدد لیمو عمانی
۱/۳ لیوان لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا قرمز
۳ الی ۴ قاشق غذاخوری پیاز داغ
آب نارنج به مقدار لازم
۴ الی ۵ عدد بادمجان کوچک و قلمی
۲ عدد گوجه فرنگی
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم
ابتدا پیازو خرد کرده و بعد با کمی روغن تفت میدیم تا طلایی بشه. حالا گوشت خورشتی رو به اندازه دلخواه خرد کرده و با پیاز سرخ شده تفت میدیم تا گوشت تغییر رنگ بده. سپس زرچوبه و فلفل رو اضافه کرده و باز کمی مواد رو با هم تفت میدیم. حالا لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا قرمز رو به گوشت اضافه میکنیم. بعد به ميزان لازم آب جوش به موادمون اضافه کرده و در قابلمه رو میذاریم و شعله رو کم میکنیم تا گوشت و لوبیا با حرارت ملایم بپزن. تا گوشت نیم پز بشه سبزی که ریز خورد شده رو با روغن سرخ میکنیم. دقت کنین تا سبزی خوب سرخ بشه ولی نه زیاد از حد چون تلخ میشه. بعد از اینکه سبزی خوب و یکنواخت سرخ شد و گوشت هم نیم پز شد سبزی رو به خورشت اضافه میکنیم. لیمو عمانی هارو هم میریزیم. بعد از پختن لوبیا و گوشت به میزان لازم نمک و آب نارنج هم به خورشت اضافه میکنیم و زمان ميديم تا خورش جا بيفته.
تو اين فاصله بادمجون هایی که تلخیشون رو گرفتیم سرخ میکنیم. بعد گوجه ها رو هم که بهشون نمک زدیم هم سرخ میکنیم. حالا خورشتمون هم به روغن افتاده و آبش کم شده. یادتون باشه راز خوشمزگی قرمه سبزی آروم پختن خوب جاافتادنشه.
در ۱۵ دقیقه انتهایی جاافتادن خورشت بادمجون های سرخ شده رو هم به خورشت اضافه میکنیم تا یکم با خورشت قل بزنن و طعم بگیرن. حالا خورشت بادمجون خوشمزه و گیلانی ما حاضره و وقتی که داریم داخل ظرف سرو میریزیمش گوجه هارو هم روی قرمه سبزی ميگذاريم.

نكته:
ميتونيد بجاي ليمو عماني يا همراه با آن از چاشني رب نارنج يا رب آلوچه يا آب نارنج يا آبغوره استفاده كنيد.
خانومهاي گيلاني اين خورش رو توي گمج(ظرفهاي گِلي مخصوص پخت خورش)ميپزند كه قطعا طعمشو بهشتي ميكنه.
...
نظرات