عکس نان صبحانه. دفعه اولم بود درست کردم. داغ داغ عکس گرفتم.
زری
۴۶
۴۶۶

نان صبحانه. دفعه اولم بود درست کردم. داغ داغ عکس گرفتم.

۳ اردیبهشت ۹۷
#نان_صبحانه

مواد لازم:
آرد: 2 پیمانه
خمیر مایه 1 ق غ
شیر ولرم: 1 لیوان سرخالی + 1 قاشق دیگه واسه رومال
شکر: 3 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: یکی + یه دونه دیگه واسه رومال
نمک: یه پینچ (بین دو انگشت شست و اشاره)
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
طرز تهیه
خمیر مایه و نمک و شکر رو توی شیر ولرم می ریزیم و کنار میذاریم تا حل بشه و کف کنه ... ده تا 15 دقیقه کافیه (بیشتر بمونه، نون بوی خمیر مایه می گیره). تخم مرغ و روغن مایع رو با هم توی کاسه ریختم و هم زدم و خمیر مایه رو بهش اضافه کردم.
بعد آرد الک شده رو کم کم اضافه کردم وآروم هم زدم..تا یه جایی میشه با قاشق هم زد..بعد دیگه دستتون رو به کار بگیرین
مقدار آرد بر میگرده به کیفیتش..پس تا جایی که خمیر لطفیی داشته باشین که به دست نچسبه ادامه بدین اما مواظب باشین خیلی هم زیادنشه که نون خشک بشه.....واسه من 3 پیمانه آرد مصرف شد. بعد خمیر رو خوب خوب ورز بدین و هی بکوبونینش به ظرف!!
بعد از اینکه حسابی حسابی ورز دادین(مهمترین قسمت خمیر درست کردن، همین ورز دادنه) گردش کنین و توی ظرفی که چرب کردین بذارین...روش رو یه بعلاوه با چاقو بزنین.
یه حوله تمیز نمدار روش بکشین و توی یه جای نسبتا گرم بذارین یک ساعت بمونه تا حجمش دوبرابر بشه.
بعد از یک ساعت یه انگشت بزنین روش تا پفش بخوایه..یه کوچولو ورزش بدین و ازش تکه هایی ببرین و جدا کنین...فر رو روی 180 درجه سانتی گراد روشن کنین و یه کاسه آب ته فر بذارین
به هرشکلی می تونین دربیارین...من به شکل نوار درآوردم...بعد گره زدمش. بعضی ها رو هم میتونید به صورت نوار پهن کنید و توش خشخاش و کشمش یا شکلات چیپسی بریزید و دوباره لول کنید و حلزونی بپیچید...گرد ساده هم میشه.
دونه دونه توی سینی فری که چرب کرده بودم چیدم با فاصله ... بازم یه پارچه روش کشیدم و یه ربع صبر کردم..بازم ور میاد خمیر..
برای رومال، یه زرده تخم مرغ رو با یه قاشق شیر هم زدم و مخلوط کردم...روشون با برس کشیدم و به دلخواه کشمش، کنجد یا خشخاش ریختم روی نونها.
توی فر گذاشتم برای 20 دقیقه تا نیم ساعت....بعد دوباره از رومال روشون با برس زدم و اینبار شعله بالا رو روشن کردم تا روشون طلایی بشه.
مواظب باشین که این مدت زیاد نشه که روش نسوزه. از فر خارج کنین و بذارین کمی خنک بشه و آروم از سینی خارج و روی توری بذارین
توی پلاستیک توی ظرف دردار نگه دارین.
_____________

من با زمان کمتر درست کردم حدود ۱۵ دقیقه. چون توی گل فر زودتر درست میشه.نیازی به کاسه آب هم نیست. داخل ورو از کشمش استفاده کردم. در کل عالی بود. 💖
...
نظرات