عکس کیک شربتی
vajihe
۱۹۵
۲.۶k

کیک شربتی

۷ خرداد ۹۷

کیک شربتی شف طیبه

مواد لازم
آرد سفید   ۲ لیوان
تخم مرغ   ۴ عدد
شکر   ۱ لیوان
روغن   ۱ لیوان
ماست‏   ۱ لیوان
هل   ۱/۴ قاشق چای خوری(من عطر هل و بیشتر دوس دارم نصف یا یک ق چ بهتره)
بیکینگ پودر   ۲ قاشق چای خوری
زعفران آب کرده یک ق چ(تو دستور نیس ولی خوشگل می کنه)
پودر نارگیل و پودر پسته  برای تزئین   به مقدار لازم

برای شربت:  
زعفران   ۱ قاشق چای خوری(حتما غلیظ باشه هرچی شربت به نارنجی بزنه بهتره)
هل   ۱/۴ قاشق چای خوری
گلاب   ۱/۴ لیوان
شکر   ۱ لیوان
آب   ۱ لیوان

طرز تهیه
۱- فر را روی 180 درجه سانتیگراد  به مدت 15 دقیقه  گرم کنید.
۲- روغن ( جامد یا مایع ) و شکر را خوب بزنید تا کاملا مخلوط شود طوری که کرمی بشه و شکر در روغن حل بشه .
۳- سپس تخم مرغها را دانه دانه اضافه کرده و با همزن خوب هم بزنید ( مقدار هم زدن در کیفیت کیک خیلی تاثیر داره هر تخم مرغ رو که اضافه میکنید حدودا 3دقیقه زمان میبره) .
۴- هم زدن تخم مرغ خیلی مهمه باید حسابی کف کنند کف ها خلا های هوا هستند که باعث پف کردن کیک میشوند.
۵- هل را اضافه کنیدوبعد ماست (حتما شیرین باشد)را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید
۶- آرد را با بیکینگ پودر الک کرده (دو بار الک کرده علت الک کردن به خاطر اینه که باعث بهتر پف کردن کیک و آرد یک دست میشه و کمتر گلوله میشه وکم کم آرد رو اضافه کرده )و ( در این مرحله نباید زیاد هم بزنید. اما باید دقت داشته باشید که هیچ گلوله آردی در مخلوط باقی نمونه چون بعد از پخت ، زیر دندون میاد و مزه اش تلخ میشه)
۷- درون سینی فر و یا قالب رو کاغذ روغنی انداخته و آن را چرب کنید ( اگه تستر آون کوچک دارید بایدمواد رو نصف کنید یا دو بار توی فر بذارید) مواد راتوی قالب بریزید
۸- و در فر به مدت 20 دقیقه قرار دهید ( مخلوط این کیک کمی سفته و باید با قاشق توی قالب پخشش کنید ولی لازم نیست روش رو صاف کنید. خودش توی فر درست میشه)
۹- مهمه که فر با دمای 180 درجه حتما 15 دقیقه زودتر داغ بشه بیشتر از 15 دقیقه کیفیت کیک خراب میشه چون فر داغ هست و رویه کیک سریع میبنده و داخلش خمیری میشه .و زودتر از 20 دقیقه در فر رو باز نکنید چون پف کیک میخوابه ولی متناسب با نوع فر ممکنه تا 50 دقیقه هم پخت کیک طول بکشه. 
۱۰- از خلال دندون برای تست پخت کیک استفاده کرده اگر به خلال دندون نچسبید کیک پخته هست برای اینکه رویه کیک طلایی در بیاد میتوانید حدود 3 دقیقه گریل را روشن کنید تا طلایی بشه کنید
۱۱- حالا باید شربت رو آماده کنید. لازم نیست که غلیظ باشه. آب و شکر و زعفران رو 10 دقیقه بذارید بجوشه و بعد هل رو اضافه کنید و در آخر هم گلاب.
۱۲- بعد از اینکه کیک پخت روی کیک کاملا طلایی میشه! مدت زمان پخت 20 دقیقه است ولی بسته به نوع روغن و یا آرد و یا فر ممکنه بیشتر طول بکشه ( تا 1 ساعت). پس زمانی که کارد فرو برده شده در کیک، تمیز بیرون اومد ؛ کیک رو از فر خارج کنید.
۱۳- در این مرحله اول باید حتما صبر کنید تا کیک و شربت هردو کاملا سرد بشن ( خیلی مهمه). بعد از اینکه کیک کاملا سرد شد؛ با کاردی تیز کیک رو برش بزنید و شربت را روی کیک بریزید به طوری که کل کیک سیراب بشه.
۱۴- در مرحله آخر تزیین کنید و در ظرف سرو بچینید.


در ظرف پیرکس هم میشه درست کرد
بهتر است 5الی 6 ساعت تو یخچال باشد تا شربت حسابی به خوردش بره.
کیک که خنک شد شربت خنک رو بریز روش
...
نظرات