عکس پلو سر تره
HORIYA&MEHRDAD
۱۱۵
۹۹۵

پلو سر تره

۱۳ خرداد ۹۷
سلام دوستای نازنینم خوبین؟ نماز و روزه هات قبول.اینم یه غذای شمالی خیلی خوشمزه. اینم رسپی این غذای لذیذ :
پلو سرتره یا پلا سرتره یکی از پلو های محلی استان مازندران است. این غذا به این دلیل پلو سرتره نامیده شده است که برنج در زیر و تره روی آن قرار می‌گیرد. در مازندران برای انواع خورش‌ ها اصطلاح تره را به کار می‌ برند.
پلا سرتره در گیلان به این نام و در مازندران بیج‌تره نامیده می‌شود. طعم واقعی این غذا با سبزی‌های محلی شمال است، اما به جای آنها می‌توان از مخلوط یکسان گشنیز، برگ چغندر و اسفناج استفاده کرد.
مواد لازم :
پیاز: ۱ عدد
سبزی تازه شامل گشنیز، جعفرى، تره، اسفناج یا برگ چغندر، ترشک و برگ گزنه تازه: ۲ کیلو
سیر: ۳ بوته
تخم مرغ: ۴ عدد
گوجه فرنگی: ۳ عدد اگه در دسترس نبود رب گوجه فرنگی اضافه کنید
فلفل: به میزان لازم
نمک: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آب 6 نارنج یا آبلیمو: به میزان لازم
طرز تهیه:
ابتدا سبزى، سیر و پیاز را ریز خرد نموده و در قابلمه می ریزیم، سپس یک و نیم لیوان آب در آن ریخته و گوجه فرنگى ها را پوست کنده و اضافه می کنیم. نمک و زرد چوبه را نیز اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم اجازه می دهیم  با حرارت ملایم پخته شود. پس از حدود ۴۰ دقیقه که آبش کاملا گرفته شد، روغن به مقدار کافى در آن ریخته و تفت می دهیم.
تخم مرغ ها را در ظرفى هم زده یا به صورت هم نزده روى خورش ریخته و به اندازه مناسب فلفل می پاشیم. در قابلمه را گذاشته و حدودا تا ده دقیقه دیگر پلو سرتره آماده می شود. در صورت تمایل موقع صرف پلو سرتره آب نارنج یا آبلیمورا روى آن بریزید.
نوش جان!
نکات:
۱- دقت کنید در سبزی، شوید باید بیشتر از دیگر سبزی ها باشد و اگر هر یک از سبزی ها را در اختیار نداشتید آن را حذف کرده و به بقیه اضافه کنید.
۲- در صورتی که برگ سیر تازه موجود بود از آن استفاده کنید.
۳- پلو سرتره با مرغ، ماهى، کباب همراه با برنج یا نان و ماست صرف می شود.
...
نظرات