عکس زرشک پلو با مرغ مجلسی
لنا.
۱۹
۹۴۶

زرشک پلو با مرغ مجلسی

۵ تیر ۹۷
#زرشک_پلو_با_مرغ_مجلسی
مواد لازم
برنج 4 پیمانه
مرغ 4 تکه
پیاز خرد شده نگینی 1 عدد
زرد چوبه 1 قاشق مربا خوری
نمک 1 قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ 4 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذا خوری
زرشک 1 پیمانه
شکر 2 تا 3 قاش غذاخوری
خلال پسته 100 گرم
کره پنجاه گرم

طرز تهیه
ابتدا پوست مرغ ها را جدا می کنیم و مقداری نمک وزردچوبه روی قطعات مرغ می پاشیم. یک تابه روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. قطعات مرغ را به صورتی که دو طرفشان طلایی رنگ شود در روغن سرخ می کنیم.
حالا سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در یک قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم. سپس قطعات مرغ را داخل قابلمه می چینیم و پس از آن رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو ، نمک و فلفل به قابلمه اضافه می کنیم.
مواد را چند دقیقه تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود سپس ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم. با حرارت بسیار ملایم اجازه می دهیم تا مرغ ها بپزند و سس موجود در قابلمه غلیظ شود و روغن بیندازد.
حدود ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ ها و آماده شدن سس زمان نیاز است. حدود ۱۰ دقیقه مانده به آماده شدن مرغ ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم. حالا مرغ ما تقریبا آماده است و باید برنج را آماده کنیم.
برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه در آب می خیسانیم و مقداری نمک رویش می پاشیم. یک قابلمه حاوی چند لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس برنج را پس از شستن داخل قابلمه آب جوش می ریزیم.
برنج را زمانی باید از روی حرارت بر داریم که وقتی میان دو انگشت دانه های برنج را فشار دادیم اطرافش نرم و مغزش سفت باشد. پس از اینکه برنج آماده شد آنرا در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. ته قابلمه کمی روغن می ریزیم.
سپس به سلیقه خود مقداری نان لواش یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در مرحله بعد برنج آبکشی شده را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند. وقتی بخار کرد ½ لیوان آب و مقداری روغن به برنج اضافه می کنیم.
حالا باید حرارت را ملایم کنیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهیم.
مدت زمانی که مرغ در حال جا افتادن است در یک تابه جداگانه ای 1 قاشق کره و 1 قاشق روغن مایع برای براقیت برنج داخل تابه ریخته و زرشک های پاک شده و شکر و 1 قاشق غذاخوری زعفران و 1 قاشق غذاخوری گلاب را که از قبل آماده کرده ایم را نیز داخل تابه می ریزیم و همه آن ها را با کره و روغن تفت می دهیم.
  یک کفگیر برنج را که زعفرانی کرده ایم به زرشکی که تفت داده شده است اضافه می کنیم و بعد از آن خلال پسته را داخل آن میریزیم .
 و در نهایت این مواد را پس از مخلوط شدن روی برنج دم کرده ریخته و مرغ و سسی که از قبل در حرارت ملایم پخته شده است را با آن سرو می کنیم.
  برای آنکه رنگ خوش زرشک باقی بماند و خیلی عالی و براق باشد و به غذا رنگ پس ندهد باید به محض اینکه دانه های شکر حل شد حرارت گاز را خاموش کنیم
و همچنین دقت داشته باشید خلال پسته را نیز روی حرارت به آن اضافه نکنید چرا که رنگ پسته با خوردن حرارت به کل تغییر کرده و رنگ اصلی خود را از دست می دهد.
قابل ذکر است وقتی زعفران را جداگانه به موادمان اضافه می کنیم و نمیگذاریم زرشک آب و رنگ پس بدهد هر کدام از مواد در جای خود رنگ خاص و زیبایی به خود می گیرند.
...
نظرات