عکس کلم پلو شیرازی
souzan_shariat
۹۹
۲.۴k

کلم پلو شیرازی

۲۵ شهریور ۹۷
برنج 4 پیمانه
سبزی کلم پلو خورد شده 500گرم
گوشت چرخکرده 300گرم
پیاز 1 عدد رنده شده
کلم خورد شده 1 کیلو
نمک، فلفل، زردچوبه
کمی آبلیمو یا آبغوره
اول از همه باید بگم که اصل این غذای خوشمزه و خوش عطر و زمان بر #شیرازی با کلم قمری(سر) درست میشه ولی با کلم برگ هم قابل جایگزینی هست.
سبزی مورد استفاده در این پلو شوید،تره،ریحان،و ترخون هست که هم به صورت تازه هم خشک قابل استفاده ست که من ترجیحا زمستون از سبزی خشک استفاده میکنم چون زمستون ریحان و ترخون تازه در دسترس نیست.
👈نسبت ترکیب سبزیها به این صورت هست که من معمولا برای یک کیلو سبزی #کلم_پلو(400 تا 500 گرم ریحان+200گرم شوید+250گرم تره+150گرم ترخون در نظر میگیرم)
👈ترخون اگه خیلی زیاد بشه کلم پلو تلخ میشه.
سبزی‌ها را بعد از شستن خورد کنید.
همراه و پای ثابت این غذای معرکه #سالاد_شیرازیِ...اونم با نعناع خشک و آبغوره فراواااان😋و اجزای سالاد هم باید ریز و یکدست خورد بشن👌
.
برنج رو از قبل خیس کنید.
گوشت چرخکرده+پیاز رنده شده+نمک+فلفل+زردچوبه+آرد نخودچی(به شیوه سنتی ترجیحا از آرد نخودچی استفاده میشه ولی میتونید آرد سوخاری هم استفاده کنید) رو مخلوط و خوب ورز بدید و سرخ کرده و کنار بگذارید.
👈کوفته ریزه ها باید اندازه فندق باشند.
در تابه مقداری روغن بریزید و کمی فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید در حدی که بوی خامی ادویه ها گرفته ‌شود و بعد کلم ها رو اضافه و با حرارت متوسط تفت بدید و گاهی هم بزنید تا کلم ها خوب نرم شوند،در پایان نمک و مقداری آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید در حدی که شیرینی کلم ها متعادل بشه ولی نباید زیاد ترش بشن و بگذارید کلم‌ها کاملا سرخ شوند.
👈بعضی جاها دیدم به کلم سرخ شده پیاز داغ اضافه میکنن...در صورتی که کلم پلو اصیل شیرازی به هیچ عنوان پیاز داغ نداره...زعفران هم اصلا اضافه نکنید چون طعم و عطر کلم پلو رو تحت تاثیر قرار میده.
حالا برنج رو آبکش کنید به همراه کمی زردچوبه،در صافی مقداری سبزی خشک یا تازه با برنج مخلوط کنید.(پُر سبزی باشه چون عطر کلم پلو به مقدار سبزیش بستگی داره)
👈من معمولا برای هر پیمانه برنج، 100گرم سبزی تازه در نظر میگیرم.
کف قابلمه روغن بریزید و تهدیگ مورد علاقه رو بذارید.حالا یک لایه برنج و یک لایه کلم و کوفته ریزه بریزید تا آخر و بذارید دم بکشه.
عطر محشر #کلم_پلو کل فضای خونتون رو پر میکنه...👌👌
👈میتونید مقداری کوفته قلقلی جدا بذارید و موقع سرو روی کلم پلو بچینید و تزئین کنید.
...
نظرات