عکس كيك پوند دو رنگ
colorful life
۶۵
۸۳۴

كيك پوند دو رنگ

۹ آبان ۹۷
‍ مادربزرگ
حواسش به شمعدانی ها بود
گاه حتی
همین که چرخی میزد کنارحوض
نگاهشان می کردکافی بود
برای قدکشیدنشان
بعدها فهمیدم
عشــــــــــق مراقبت میخواهد

چیزی مثل ِ زمزمه ی اینکه
حواست به من باشد...!!!
___________________
كيك پوند دو رنگ

کیک پوند (پاوند) (Pound cake)، نوعی کیک کره‌ای است که منشأ آن کشور انگلستان است. کیک پوند یکی از کیک های قدیمی می باشد که قبل از سال 1700 میلادی در اروپای شمالی تهیه می شده است. در اصل این کیک از مجموع ۱ پوند (۴۵۳ گرم) آرد، ۱ پوند شکر، ۱ پوند کره، و ۱ پوند تخم مرغ تشکیل می‌شده‌ است و به این علت این نام بر آن گذاشته شده‌ است. اما در واقع پوند کیک‌های امروزی از نظر ترکیب تغییرات بسیاری کرده‌اند. در داخل این کیک استفاده از کشمش و انواع میوهٔ خشک و آجیل بسیار رایج است.
امروزه دیگه پوند کیک را به شیوه سنتی و با اندازه های برابر درست نمی کنند و به همین دلیل هم هست که رسپی های بسیار زیادی برای این کیک وجود دارد که هر کدام بافت متفاوتی دارند. اجزای اصلی کیک پوند، شامل آرد، شکر، تخم مرغ، کره می باشد. کیک پوند وقتی پخته شد، سطح بالای آن دارای برآمدگی است و در روی این سطح برآمده ترک‌هایی دیده می‌شود.
این کیک معمولاً در قالب کیک پوند (قالب‌های عمیق مستطیلی نان) پخته می‌شود و نسبتاً دوام زیادی دارد. معمولاً ساده سرو می‌شود و یا بسیار ساده تزئین می‌شوند. کیک پوند به صورت سنتی معمولا در قالب های لوف و یا بانت درست میشود. قالب لوف همان قالب نان تست و قالب بانت قالبیست که میان تهی می باشد اما اگر این قالب ها را ندارید می‌توانید آن را در ظرف‌های پیرکس مستطیل شکل درست کنید.

كيك پوند دو رنگ

115 گرم کره(من از كره گياهي استفاده كردم)
180 گرم شکر سفید
2 عدد متوسط تخم مرغ
180 گرم آرد
2/3 ق چایخوری وانیل
1/2 ق چایخوری بیکینگ پودر
1/2 ق غذاخوری پودر کاکائو
60 گرم شکلات ساده
1/2 ق چایخوری نمک( ك حذفش كردم)
100 گرم خامه


ابتدا فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید.کره را با همزن برقی می‌زنیم تا هوا به داخل آن وارد شده و کرم مانند شود. نصف شکر را اضافه کرده می‌زنیم تا رنگ آن سفید شود. بیکینگ پودر و نصف دیگر شکر را هم افزوده و هم می زنیم تا مایه سفید و کرمی شود. (حدود 5 دقیقه)تخم مرغ ها را یکی یکی به مایه افزوده به هم می‌زنیم تا به خوبی با دیگر مواد مخلوط شود.در ظرفی دیگر، آرد را 2-3 بار الک کرده و با نمک مخلوط می کنیم سپس نیمی از آرد را به مخلوط بالا اضافه می کنیم، خامه را نیز به تدریج اضافه کرده و هم می زنیم. سپس نیمی دیگر از آرد را نیز اضافه کرده و با لیسک پلاستیکی خوب هم می زنیم. سپس نصف خمیر را در قالب پوند (چرب شده و کاغذ روغنی پهن شده) می ریزیم.به نیمی از خمیر باقیمانده، پودر کاکائو و شکلات ذوب شده (که به روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم) ذوب شده و خنک شده) را اضافه می کنیم.سپس مایه شکلاتی را وسط مایه سفید ریخته و با لیسک پلاستیک یا چاقو مایه سفید را بر روی مایه شکلاتی کشیده و کمی مخلوط می کنیم.سپس با دو دست قالب را گرفته و بر روی سطح صافی چند با کوبیده یا با کف دست بر زیر قالب می‌زنیم تا فضای خالی بین خمیر باقی نماند که با پخت کیک چاله ایجاد شود.قالب را در طبقه وسط فر برای 40-50 دقیقه یا تا زمانیکه خلال دندان یا چنگال تمیز از داخل کیک بیرون آید می‌پزیم.قالب کیک را پس از درآوردن از فر بصورت یک پهلو گذاشته و کم کم کاغذ روغنی را از درون قالب بیرون کشیده تا کیک همراه با کاغذ از قالب جدا شود بعد از 10 دقیقه کاغذ را از کیک جدا می کنیم می گذاریم کیک بر روی توری خنک شود سپس برش دهید و سرو کنید.
نکته: کره و تخم مرغ باید به دمای محیط آشپزخانه رسیده باشد و سرد نباشد. (انگشت در داخل کره فرو رود کافیست.)
...
نظرات