عکس دونات
_mehrnegar.cake_
۱۰۲
۶۶۶

دونات

۲۶ مرداد ۹۸
دستور و نکته ها👇

مواد لازم :
آرد سفید قنادی ۵۰۰ گرم
کره ۶۰ گرم
شکر ۱/۳ لیوان + ۱ ق مرباخوری
تخم مرغ ۲ عدد
وانیل نوک ق چ
خمیر مایه فوری ۱ ق غ
شیر ۱ پیمانه
آب ۱/۴ پیمانه
روغن به میزان لازم

طرز تهیه : ابتدا همه مواد را از یخچال خارج کنید تا با محیط هم دما شوند. مخصوصا تخم مرغ ، و کره هم باید نرم باشد. آرد سه صفر رو سه بار الک کنید. میزان آرد برای تهیه خمیر ها به دلیل تفاوت در جنس آرد ها تقریبیه و تا جایی آرد را اضافه میکنیم که خمیر لطیف بشه و به دست نچسبه. پس شما حداقل ۶۰۰ گرم آرد داشته باشید. خمیر مایه خشک فوری و ۱ قاشق مربا خوری شکر را در ظرفی بریزید و آب ولرم(دمای آب کمی بیشتر از دمای بدن باشه و انگشت را نباید بسوزاند) اضافه و مخلوط کنید و روی ظرف را پوشانده ، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل آمده و کف کند. در کاسه ای کره نرم شده ، تخم مرغ ، وانیل ، شکر و شیر ولرم را با هم مخلوط کنید. خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط شیر و تخم مرغ و... اضافه و آرد را کم کم بیفزایید و با قاشق چوبی یا لیسک مخلوط کنید ( از قاشق فلزی استفاده نکنید چون باعث افت کیفیت خمیر میشه) آرد را تا جایی بریزید که خمیر در کاسه جمع بشه و بتونید اونو به سطح کار منتقل و ورز بدید. اگر خمیر هنوز چسبناک بود کم کم آرد اضافه کنید تا به دست نچسبد. روی سطح کار به صورت مویی آرد بپاشید و خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. هر بار خیلی کم آرد بپاشید تا جایی که چسبندگی خمیر برطرف شده و نهایتا خمیر لطیفی به دست آید و به دست نچسبد. خمیر را در کاسه چرب شده قرار دهید و رویش را با سلفون پوشانده و در جای گرم برای حدود 1 تا 2 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. بعد پف خمیر را با مشت بخوابانید و کمی آرد روی سطح کار بپاشید ، هر بار کمی از خمیر جدا کرده(چانه بگیرید) و با وردنه به ضخامت 3 تا 5 میلی باز کنید و با کاتر مخصوص دونات کاتر بزنید. من کاتر نداشتم از لبه یه جام و برای وسطش هم از در بطری نوشابه استفاده کردم.
خمیر را روی یک تکه کاغذ روغنی آرد پاشی شده قرار دهید و روی خمیر های کاتر خورده را بپوشانید و 45 دقیقه دیگه استراحت بدید تا حجم آنها دو برابر شود. توجه کنید که تمام سطح کاغذ روغنی آرد داشته باشه وگرنه خمیر بهش میچسبه و وقتی دونات ازش جدا شد شکلش عوض میشه.(یا کلا میچسبه بهش کنده نمیشه) در ظرف گودی به مقدار زیاد روغن بریزید و با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا خوب داغ شود ، برای امتحان یک تکه خمیر در روغن بیندازید هر زمان خمیر پف کرد و سریع روی روغن قرار گرفت یعنی روغن داغ و آماده سرخ کردن هست. خیلی آرام دونات ها را یکی یکی کف دستتان برگردانید و کاغذ پشت آن را جدا کرده و بلافاصله در روغن بیندازید و سریع با قاشق مدام روغن داغ روی آن بریزید تا روی دونات هم خوب پف کرده و دو طرف را سرخ کنید تا طلایی شود. یا به جای روغن ریختن روی دونات ها تند تند اون ها رو برگردونید که پف کنه و یک دست سرخ بشه. دونات ها را روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافی اونها گرفته شود.
نکته : روغن باید کامل داغ و حرارت ملایم باشه تا دونات ها مغز پخت و طلایی بشن. به هیچ وجه حرارت رو زیاد نکنید چون اطراف دونات ها زود سرخ میشند و مغزشون خمیر میمونه. اگر میخواید دونات بزرگ داشته باشه از قالب بزرگ تری استفاده کنید ولی قطر خمیر رو زیاد نکنید چون خوب نمیپزه ، ترک میخوره و دایره وسطش محو میشه. این دونات ها کم شیرین هستند و بهتره با پودر قند یا شکلات سرو شوند. من خودم از #شکلات_سفید و قهوه ای بن ماری شده و #ترافل های رنگی استفاده کردم. با این مقدار و با توجه به این که من کوچولو درست کردم تقریبا ۲۵ تا دونات داریم که خب اگر بخواید بزرگترش کنید ۱۰ تا ۱۲ رو میشه.😉
دستور از : #سوزان_شریعت
...
نظرات