عکس #پیراشکی_کرمدار
leyla banoo
۵۰
۹۸۷

#پیراشکی_کرمدار

۲۱ اردیبهشت ۹۹
#پیراشکی_کرمدار
تخم مرغ 2 عدد
آرد 700 تا 800 گرم
خمیر مایه 1 ق غ
شکر 1/4پیمانه و 1 ق غ
آب ولرم 1/4 پیمانه
شیر ولرم 1 و 1/2 پیمانه
روغن مایع یا کره 1/4 پیمانه
نمک 1 پنس (مقداری که بین انگشت شصت و اشاره گرفته میشه)
وانیل 1/4 ق چ

1 ق غ شکر+آب ولرم و خمیر مایه مخلوط ده دقیقه بدون پوشش کنار گذاشتم تا عمل بیاد . به ترتیب تخم مرغ+نمک+وانیل+ شکر+روغن و شیر ولرم رو با چنگال مخلوط کردم و مایه خمیر آماده رو اضافه کردم آردو کم کم و در چند مرحله اضافه کردم در حدی که خمیر لطیف شد و به دست نچسبید(بیشتر از 800 گرم آرد اضافه نشه)بیش از حد آرد اضافه نکردم که خمیر لطیف باشه دستمو آردی کردم و خمیرو چند دقیقه ورز دادم و کف ظرف مورد نظر خیلی کم آرد پاشیدم و مدت یکساعت در دمای محیط استراحت دادم تا حجمش دوبرابر شد(ماندگاری خمیر بین 1 تا 4 ساعته بعد ترشیده میشه)خمیرو با وردنه به قطر حدودن یک سانت باز کردم و به سایز دلخواه کاتر زدم و هر خمیرو جداگانه روی کاغذ روغنی و کمی آردی گذاشتم روشو با پارچه نخی پوشوندم و دوباره بیست دقیقه استراحت دادم.داخل ظرف عمیق روغن ریختم و خمیرهای کاتر زده رو داخل روغن داغ و البته با شعله ی ملایم سرخ کردم. بلافاصله که هر کدوم از خمیرهارو داخل روغن گذاشتم روی خمیر با قاشق پشت سر هم روغن ریختم تا باعث پف کردن پیراشکی شه و مرتب برگردوندم که هر دو طرف به یک اندازه طلایی شه.برای دونات هم طبق همین روال و البته بعد از کاتر زدن وسط خمیرو با ته ماسوره حفره ایجاد کردم و به همین روش سرخ کردم.بعد از پخت روی حوله کاغذی گذاشتم که روغن اضافی گرفته شه بعد از خنک شدن پیراشکیها رو برش و با کرم پر کردم و پودر قند پاشیدم. دونات ها رو با شکلات بن ماری تزیین کردم.
نکته: بیش از حد آرد اضافه نشه هر قدر خمیر لطیف تر باشه نتیجه بهتری داره سعی کنین چسبندگی خمیرو با آغشته کردن دستتون به آرد کم کنین نه اینکه مستقیم آرد اضافه کنین.داخل روغن داغ و البته شعله ملایم سرخ بشه که خوشرنگ و مغزپخت بشه.
کرم پیراشکی
3 پیمانه شیر سرد + 4 ق غ آرد + 4 ق غ نشاسته ذرت مخلوط و صافی زدم و روی حرارت ملایم گذاشتم و 3/4 پیمانه شکر اضافه کردم(شیرینی کرم بستگی به دائقه میشه کمتر یا بیشتر باشه) کمی غلیظ شد 1/4 ق چ وانیل و 30 گرم کره اضافه کردم در حدی که به غلظت فرنی رسید و کنار گذاشتم خنک شد.
با این مقدار خمیر 25 تا 30 عدد پیراشکی و دونات سایز متوسط داریم.
...
نظرات