عکس #نان_اگردک
leyla banoo
۴۱
۱.۳k

#نان_اگردک

۲۴ اردیبهشت ۹۹
#نون_اگردک

معمولا به صورت چشمی و برحسب اینکه چی مواد باشه از قدیم درست می کردند و حتی چونه خمیر از نونوایی می گرفتند و باهاش درست می کردند .
بعضی ها توش تخم مرغ می ریزند و بعضی ها نه . آرد نون بربری یکی از بهترین آردها برای این نون هست ،فرقی نداره آرد نونوایی هر چی باشه و اگر ندارید ارد سفید شیرینی پزی .
زعفران و زردچوبه ریختن هم سلیقه ای و علاقه .
میزان شیرینیش هم من در حد ملایم درست کردم و دوست دارم . شیرین زیاد دوست ندارم می تونین خودتون شکر رو هر چه قدر دوست دارید بریزید .😊 برای ۱۶ تا ۱۸ عدد
آرد گندم ۳۵۰ گرم(دو و یک سوم لیوان تقریبا
شیر ولرم ۱۶۰ میلی (دو سوم لیوان)
تخم مرغ ۱ عدد
کره یا روغن مایع یا روغن محلی ۷۰ گرم
شکر ۷۰ گرم (یک سوم لیوان) ( میران کاملا دل به خواهی می تونید کمتر یا بیشتر بریزید)
پودر خمیر مایه ۴گرم ( ۱ ق م)
زعفران و یا زردچوبه به میزان لازم

برای به عمل آوردن خمیر مایه : داخل شیر ولرم یک قاشق مربا خوری شکر ریختم و هم ردم و بعد خمیرمایه رو اضافه کردم و در ظرف رو گذاشتم تا به عمل بیاد .
توی یک ظرف دیگه تخم مرغ و کره نرم و مابقی شکر و زعفران و خمیر مایه به عمل اومده رو ترکیب کردم و بعد آرد که الک کردم رو کم کم داخلش ریختم . خمیر رو شروع کردن به ورز دادن آرد تا جایی که خمیر به دست نچسبه فقط حواستون باشه که خیلی هم ارد نریزید که نونتون سفت نشه . خمیر رو ده دقیقه خوب ورز دادم .
داخل ظرف تمیزی که یک کم چرب کردم ، قرار دادم و روش رو خوب پوشوندم و توی محیط نسبتا گرم یک ساعت استراحت قرار دادم .
بعد از استراحت پف خمیر رو با ورز دادن گرفتم . چانه هایی از خمیر جدا کردم بسته به این که چه سایزی دوست دارید درست کنید وزن چانه ها متفاوته . من هر چانه رو حدودا ۳۰ و ۳۵ گرمی جدا کردم .
هر کدوم از چانه ها رو با وردنه باز کردم خیلی کلفت هم نشه .
روعن رو توی یک ظرفی ریختم و روی حرارت قرار دادم گرم بشه . شعله و حرارت ملایم باشه و روعن گرم باشه و بعد داخل روغن قرار دادم و وقتی که یک طرفش سرخ شد برگردوندم تا طرف دیگه اش هم سرخ بشه . داخل یک سبد یا صافی قرار ددم که روعن اضافه اش بره
#ویژه_رمضان
#رمضان #افطاری #سحری #برشتوک #شیرینی
...
نظرات