عکس چیپس خونگی
پرنیا_Narges
۱۲۲
۸۰۸

چیپس خونگی

۲۳ تیر ۹۹
#قرارگروهی#چیپس خونگی


تولد چیپس به خاطر انتقام آشپز
و اما چیپس چطور اختراع شد؟ داستان ساده‌ای دارد که نشان می‌دهد انتقاد از آشپز و انتقادپذیری یک آشپز تا چه حد می‌تواند ثمربخش باشد. یکی از شب‌های زمستان سال ۱۸۵۳ در رستوران دریاچه ماه در ساراتوگای ایالت نیویورک شخصی همراه شام، سیب‌زمینی سرخ شده سفارش داد. پس از دریافت غذا این شخص که ظاهرا کوریلیوس وندربیلت نام داشت با اعتراض به اینکه سیب‌زمینی‌ها خوب سرخ نشده‌اند و چندان ترد نیستند آنها را به آشپزخانه پس فرستاد.

جورج کرام، سرآشپز رستوران که از این انتقاد حسابی عصبانی شده بود برای تمسخر، سیب‌زمینی‌ها را به نازکی کاغذ برید به‌شدت به آنها نمک زد، دوباره سرخ‌شان کرد و محصول را به این خیال که غیرقابل خوردن است سر میز وندربیلت برد اما دستپخت کرام به جای یک غذای بی‌مصرف، یک شاهکار از آب درآمد و به همین راحتی چیپس اختراع شد.

چیپس وارد ادبیات غذایی می‌شود

قدیمی‌ها یک ضرب‌المثل دارند که می‌گوید «تا تنور گرم است باید نون رو چسباند.» کرام کسی که چیپس را اختراع کرد مطمئنا این ضرب‌المثل را سرلوحه زندگی خود کرد و بعد از اینکه صاحب رستوران دریاچه ماه این خوراکی را وارد فهرست غذای خود کرد، کرام نیز رستوران خودش را باز کرد که سیب‌زمینی نازک سرخ‌شده‌اش را به شهرت رساند. کرام اسم این اختراع را به یاد رستوران اول چیپس ساراتوگا گذاشت (چیپسChips جمعChip به معنی ورقه و لایه نازک است) به این ترتیب نام چیپس به‌طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به‌زودی رستوران‌های دیگر نیز شروع به عرضه آن کردند.

ممنون ازهمه ی دوستای گلم که پام سوخته بود😥باهام همدردی کردن😘ممنون ازدکترهای آشپز😉بخاطرراهکاراتون. خیلی دوستتون دارم. اگه اینجاتواین شهرغریب بودم ولی شماکنارم بودین.😘😘حالابماندکه انتظارکمپوت وآبمیوه داشتم ازتون😉😂😂
...
نظرات