عکس حلیم گندم
bahar_68
۷۱
۸۰۸

حلیم گندم

۱۸ مهر ۹۹
اربـعین یعنی چهل روز بی کسی
دل خوش سرها شدن از بی کسی
اربـعین حسینی بر همه ی عاشقان ابی عبدالله (ع) تسلیت باد.
#اربعین#حلیم#حلیم_نذری#حلیم_گندم#حلیم_خونگی#صبحانه

مواد لازم
گندم پوست کنده ۱ بسته( ۹۰۰گرمی)
گوشت بوقلمون ۴۰۰گرم
پیاز یک عدد بزرگ
روغن جامد ۵ قاشق غذاخوری
نمک ۳ قاشق چایخوری
آب گوشت ۴ پیمانه
کنجد دارچین شکر مقدار لازم
طرز تهیه
۱- ابتدا گندم را از روز قبل حدود 4 تا 7 ساعت خیس میكنیم و آبی که داخلش خیس خورده رو خالی کرده و مقداری آب بهش اضافه کرده روی حرارت گذاشته تا بپزد.و هر چند دقیقه همزده تا ته نگیرد.

۲- در ظرفی جداگانه گوشت را با چند لیوان آب وچوب دارچین و پیاز روی حرارت گذاشته تا بپزدبعد وقتی گوشت یک حالت نیم پز گرفت 1ق چ نمک اضافه میکنیم.

۳- ۲ساعت و نیم زمان میبره تا گندم بپزه البته این بستگی به نوع گندم و زمان خیس خوردن گندم داره،در این مدت قبل از نرم شدن گندم اگر لازم بودمقداری آب گرم بهش اضافه کنید.
۴- وقتی گندم شکوفه زده و حالت نرم و پوره شد از روی حرارت بر میداریم تا کمی از حرارت بیفته بعد با غذاساز یا چرخ گوشت له میکنیم از روی صافی عبور میدهیم تا شیره گندم گرفته شود دوباره گندم داخل صافی را با کمی آب جوش یا آب گوشت حل گرفته دوباره چرخ میکنیم و صاف ،انقدر این مراحل را تکرار میکنیم تا یک مشت پوست گندم بماند آن را دور میریزیم الان ما یک قابلمه حلیم یکدست صاف داریم
روی حرارت کم گذاشته مدام هم میزنیم و گوشتی که پخته شده بود و ریش ریش کردیم رو به حلیم اضافه میکنیم

۵- آب گوشت رو از صافی عبور میدیم و به حلیم اضافه میکنیم نمک هم به مقداری که خوش نمک باشه و به حلیم مزه بده اضافه میکنیم از این مرحله به بعد مدام حلیم رو بهم زده تا ته نگیرد. غلظت حلیم نه خیلی شل باشد و نه سفت باشدیک حالت کشدار باشد.

۶- بعد از اینکه کمی جا افتاد روغن را بهش اضافه کنید خوب بهم بزنید تا روغن ب خورد حلیم برود حلیم هرچه بیشتر هم زده شود کشدار میشود بعد از جا افتادن حلیم را از روی حرارت برداشته و داخل ظرف کشید و با شکر و دارچین و روغن آب شده و کنجد تزئین کرد و نوش جان کنید.

سایر نکات
۱.مدت زمان پخت حلیم ۵ ساعت است ولی هرچه بیشتر بپزد خوشمزه تر است.

۲.حلیم خیلی زود ته میگیرد پس مدام بهم بزنید

۳.من حیلم را با گوشت سینه و گردن بوقلمون درست میکنیم مثل گوشت طعم بسیار خوبی به حلیم میدهد
...
نظرات