عکس کیک زبرا
solaleh
۹
۲۰۶

کیک زبرا

۴ آذر ۹۹
#کیک_ زبرا

مواد لازم:
تخم مرغ ۴ عدد در دمای محیط
شکر ۱ پیمانه ( ۲۵۰ گرم )
شیر ۱ پیمانه ( ۲۵۰ میلی لیتر ) در دمای محیط
روغن ۱ پیمانه
آرد ۳۰۰ گرم ( ۲,۵  پیمانه )
پودر وانیل ۱/۳ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
همین ابتدای کار ۲ قاشق غذاخوری از آردتون رو جدا کنید و کنار بگذارید.
بقیه آرد و بیکینگ پودر رو سه بار با هم الک کنید.
تخم مرغ، شکر و وانیل رو در ظرفی بریزید.با همزن هم بزنید تا رنگش روشن بشه و کشدار بشه.
شیر رو اضافه کنید.روغن رو اضافه کنید.
و با همزن هم بزنید تا مخلوط و یکدست بشن به تدریج و در سه مرحله آرد رو اضافه کنید و هر بار مخلوط کنید تا فقط آرد به خورد مواد بره. بیشتر هم نزنید.مایه این کیک نه شله نه سفته.وقتی مایه کیک یکدست شد، به دو قسمت مساوی تقسیمش کنید.
بهتره دو قسمت رو در دو ظرف یک اندازه بریزید که مساوی بودنشون رو بهتر بتونید متوجه بشید.
۲ قاشق پودر کاکائو رو که بهتره الکش کنید، به یکی از ظرفها اضافه کنید و ۲ قاشق آردی که کنار گذاشته بودید رو به ظرف دیگه اضافه کنید.مایه هر دو ظرف رو هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه.

اضافه کردن آرد رو برای یکی کردن غلظت دو مایه میکنیم. اگه آرد به بخش سفید کیک اضافه نکنیم، در نهایت بخش کاکائویی کیک سنگین تر میشه و پایین کیک جمع میشه و کیک شکلی که باید داشته باشه رو نخواهد داشت.مراقب باشید هیچ کدوم از ۲ ظرف رو بیش از حد هم نزنید که پف کیک میخوابه.
قالب گرد ۲۳ سانتی رو چرب و آردپاشی کنید. راحت تر اینه که از کاغذ روغنی استفاده کنید.فر رو با دمای ۱۸۰درجه سانتیگراد روشن کنید و بذارید گرم بشه.
من برای پخت این کیک از مایکروفر استفاده کردم. برای پخت کیک در مایکروفر باید از حالت کانوکشن (convection) مایکروفر استفاده کنید.
تو حالت کانوکشن مایکروفر درست مثل فر عمل میکنه. پس نیاز به پیش گرمایش داره. , اما برای فرهای برقی مثل مایکروفر درجه حرارت رو باید ۲۰ درجه کمتر در نظر گرفت. پس مایکروفر رو روی دمای ۱۶۰ درجه کانوکشن بذارید گرم بشه. وقتی دمای داخلی مایکروفر به ۱۶۰ برسه خودش بوق میزنه و خاموش میشه.

تو این فاصله برگردیم به ریختن مایه کیک در قالب.
۳ قاشق غذاخوری از مایه ساده کیک رو در وسط قالب بریزید. میتونید به جای ۳ قاشق غذاخوری مثلا از یک ملاقه استفاده کنید. ولی برای هر دو مایه کیک از قاشق یا ملاقه ی هم اندازه استفاده کنید.
بدون تکون دادن قالب ۳ قاشق از مایه کاکائویی رو درست وسط مایه ساده بریزید.مکث نکنید و همینطور یکی در میون از مایه های کیک وسط قسمت قبلی بریزید.اصلا لازم نیست قالب رو تکون بدید یا تلاش کنید مایه کیک رو پخش کنید چون خودش به صورت اتوماتیک پهن میشه و قالب رو پر میکنه.همینطور ادامه بدید تا هر دو مایه کیک تموم بشن.
بعد از اینکه همه ی مایه کیک رو به صورت یکی در میون در قالب ریختید، میتونید با یه خلال دندون روش طرح ایجاد کنید.به این صورت که از مرکز کیک خلال دندون رو به سمت بیرون بکشید و یا برعکس.یا اینکه یکی در میون از مرکز به بیرون، و از بیرون به مرکز بکشید تا طرح قشنگی روش ایجاد بشه.مایه کیک آماده شده رو در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد یا مایکروفر از قبل گرم شده با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه قرار بدید. زمان لازم برای پخت در فرهای برقی و مایکروفر ممکنه کمی کمتر باشه. میتونید سر ۳۰ دقیقه کیک رو چک کنید.

اگه توی مایکروفر میذارید، نباید خیلی فاصله زمانی بین گرم شدنش و گذاشتن قالب در مایکروفر بیفته. چون بعد از اینکه بوق میزنه و خاموش میکنه به تدریج دمای داخلش پایین میاد. پس اگه لازمه باز هم گرمش کنید تا به ۱۶۰ درجه برسه و بوق بزنه، بعد قالب رو روی سه پایه فلزی داخل مایکروفر قرار بدید و حالت کانوکشن رو با دمای ۱۶۰ درجه برای زمان ۴۰ دقیقه تنظیم کنید.
توجه کنید که حتما باید از سه پایه فلزی استفاده کنید تا کیک به صورت یکنواخت پخته بشه.
۲۰ دقیقه اول به هیچ وجه در فر یا مایکروفر رو باز نکنید.
بعد از ۴۰ دقیقه با خلال دندون وسط کیک بزنید. اگه خلال دندون تمیز بیرون بیاد یعنی کیک پخته. اگه نپخته، باز هم با همون کانوکشن زمان بیشتری بهش بدید تا تست خلال دندون با موفقیت سپری بشه!
سپس از فر در بیارید و بگذارید خنک بشه.
اگه خوب خنک شده باشه وقتی با چاقو دورش رو جدا کردید به راحتی با برگردوندن از قالب در میاد.
...
نظرات