عکس شیرینی پایه بدونِ کره

شیرینی پایه بدونِ کره

۲۹ آذر ۹۹
#ایده#یلدا#شیرینی#

#یلدا از کجا اومده و چرا انار و هندوانه باید شب یلدا حتما باشه؟(فوق العاده اس)

شب یلدا یا شب چله طولانی ترین شب ساله و بر اساس فرهنگ ایرانی شب یلدا شب تولد میترا یا خدای خورشیده. این شب از نظر ایرانیان باستان شب نحسی بوده، چون علاوه بر سرمای سخت زمستون، اهریمن تاریکی حمله میکرده و این حمله باعث طولانی تر شدن شب میشد. برای همینم ایرانیان برای دفع بلا و نحوست تا طلوع خورشید بیدار میموندند و دور آتیش (که از خانواده خورشیده) شادی میکردن و سفره می انداختند تا خورشید روحیه بگیره و پیروز بشه و تا طلوع خورشید منتظر می موندن و پیروزی نور بر تاریکی را جشن میگرفتن.

کرمانیها معتقد بودن قارون در این شب به شکل یه هیزم شکن در خونه ها را میزنه و به اونا هیزم میده. این هیزمها بعدا به شمش طلا تبدیل میشن و بنابراین کسی نباید خواب بمونه. چون برکت از دستش میروه! این رسم یادآور بابانوئل در کریسمس هم هست. یلدای ایرانی و کریسمس از یک مایه سرچشمه گرفته و جالب اینکه شب یلدا درست همون شب تولد حضرت مسیح یعنی بیست و پنجم دسامبره.
چرا انار توی شب یلدا واجبه؟ انار در آیین ایرانی درختی مقدسه و در قرآن و تورات هم بارها اسمش اومده. انار مظهر باروری و فراوانیه و گفته میشه که الهه عشق با دستای خودش انار را در زمین کاشت و عشق به شکل اناره. ایرانی ها انار را میوه آبستنی میدونستن و حتی در زیارتگاه ها درخت انار میکاشتند و میکارند. در مسیحیت هم انار نماد جاودانگیه و حضرت عیسی را به شکل کودکی که انار توی دستش بود تصویر میکردن. حتی مسیحی ها انار را نماد عفاف میدونستن. در قدیم وقتی برای عروس و دامادی کادو میبردن روی ظروف سفالی عکس انار بود که در واقع برای این عروس داماد آرزوی زایش و فرزند میکردن.

جالب اینکه در جنوب خراسان میگن وقتی انار را میخورید نباید حتی یه دونه ی اون بر زمین بیافته. چون معتقدند از هر انار، یه دونه ی اون متعلق به بهشته و چه بسا دونه ای که می افته همون دونه ی بهشتی باشه.
هندوانه هم یکی از ارکان سفره شب یلداست! که همیشه به شیوه های جذابی تزیین میشه، اما چرا هندوانه؟ هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارته. باور بر این بود که، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری سراغتون نمیاد. که واقعا هندوانه خیلی خاصیت داره و نمیذاره کسی سرما بخوره!

یلداتون پیشاپیش مبارک 🌹


...
نظرات