عکس چای ماسالا
پروانه
۲۸
۳۶۸

چای ماسالا

۱۶ دی ۹۹
درود.
ماسالا چای ( Masala chai) یا چای ادویه دار، یکی از نوشیدنی های معروف دنیاست که تشکیل شده از چای، شیر و ادویه‌های هندی. برای این نوشیدینی رسپی های بسیار متنوعی در دنیا وجود داره و حتی در خود هند هم چای ماسالا رو با ادویه های مختلفی درست می‌کنن. ولی بیس کار تشکیل شده از شیر، چای، زنجفیل، دارچین و هل. در بعضی از موارد، دانه‌های فلفل، میخک، رازیانه و ستاره اَنیس هم اضافه میشه.
من در اینجا دو تا دستور براتون میذارم که هر دو، خوب هستن و نوشیدنی خوشمزه‌ای بهتون میدن.

مواد لازم ۱:
زنجفیل تازه: ۱۰ گرم
هل سبز: ۶ عدد
چوب دارچین سیلان: ۱ عدد
میخک: ۸ عدد
آب: ۳۰۰ میلی لیتر
شیر: ۳۰۰ میلی لیتر
چای سیاه: ۱۰ گرم

طرز تهیه چای ماسالا ۱:
زنجفیل تازه رو داخل هاون بریزید و بکوبید. هل و میخک رو هم در هاون بکوبید و به همراه زنجفیل به ظرفی منتقل کنید.
۳۰۰ میلی لیتر آب بهش اضافه کرده و روی شعله قرار بدید. بذارید چند دقیقه‌ای بجوشه. ۱۰ گرم چای سیاه بهش اضافه کنید. سپس ۳۰۰ میلی لیتر شیر به مواد اضافه کنید. در نهایت یک یا دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای اضافه کنید، هم بزنید و تمام.

مواد لازم ۲:
شیر: ۲ لیوان
آب: یک دوم لیوان
چای سیاه خشک: ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری یا (تی بگ: ۱ عدد )
چوب دارچین: ۱ عدد
هل: ۴ عدد
پودر زنجفیل: نصف ق چ
فلفل سیاه یا سفید: ۵ دانه
میخک: ۳ عدد (اختیاری)
رازیانه: چند عدد (اختیاری)
ستاره انیس: ۱ عدد (اختیاری)
شیرین کننده: (اختیاری)

طرز تهیه ۲:
شیر و آب رو توی ظرفی ریخته و روی حرارت میذاریم تا زمانی که یه قل کوچولو اطراف ظرف ببینیم. حرارت رو کمتر میکنیم و اجازه میدیم یه قل خیلی کوچولو روی سطح شیر دیده بشه. ادویه ها رو توش میریزیم.
اگر شما تمایل دارید طعم و عطر ادویه ها قوی‌تر باشن بهتره همه رو توی هاون بکوبید و یا حتی اندکی توی تابه و روی حرارت بو بدید و وقتی بوش بلند شد بریزید توی شیر.
زنجفیل هم می‌تونه به صورت پودر شده استفاده بشه و هم به صورت تازه.
جهت سهولت کار می‌تونید از تی بگ استفاده کنید. می‌تونید به جای تی بگ از یک قاشق غذا خوری چای استفاده کنید. چای با حرارت ملایم توی شیر میجوشه و عطر، طعم و رنگش رو به شیر میده و بعدا هم از صافی رد نخواهد شد. راه حل دیگه اینه که شما چای رو توی قوری دم کرده و چای دم شده رو به شیر اضافه کنید. به این صورت شما باید اون نصف لیوان آبی که در رسپی هست رو با این چای دم کرده جایگزین کنید.
اگر چای رو غلیظ تر دوست دارید میتونید به جای یک تی بگ از دو تی بگ استفاده کنید (بستگی به ذائقه داره.)
به دلخواه میتونید نوشیدنی‌تون رو با هر شیرین کننده‌ای که دوست دارید شیرین کنید. اجازه میدیم ۱۵ دقیقه به همین شکل آروم بپزه تا غلیظ بشه و جا بیفته. از روی حرارت برداشته و از صافی ردش میکنیم. داغ داغ درون فنجان یا ماگ ریخته و سرو میکنیم.
چای و همه ادویه‌ها، عطر و طعم شیر رو عوض خواهند کرد.
شیر میجوشه و غلیظ تر میشه. معمولا غلظتش به اندازه کمی بیشتر از یک لیوان میرسه. حدودا یک ماگ یا دو فنجان رو پر خواهد کرد. بسته به ذائقه میتونید با آب داغ، رقیقش کنید. (دستور دوم از شف طیبه عزیز هست)

#چای_ماسالا #ماسالا_چای #ماسالاتی #ماسالا_تی #ماسالاچای
...
نظرات