عکس #آش سنتی کردستان (پرپوله)
محیا حمیدزاده
۱۲۵
۴۷۳

#آش سنتی کردستان (پرپوله)

۱۶ دی ۹۹
#آش پرپوله (آش سنتی کردستان)
آش پرپوله یا آش عدس یکی از آش های سنتی و محلی استان کردستان و شهر سنندج است که به ویژه در فصول سرد سال طبخ و سرو می شود.
شاید به دلیل عادت غذایی و ذائقه‌ای که برایمان به وجود آمده است، تغییر آن و امتحان کردن غذا‌های محلی اقوام دیگر کمی برایمان سخت و مشکل باشد. اما خیلی سخت هم نیست که یک غذایی متفاوت از غذا‌های روزمره و معمول خود داشته باشیم تا حتی یکبار هم که شده تنوعی در لیست غذایی روزانه خود ایجاد کنیم.
غذا‌های سنتی هر یک از شهر‌های استانی ایران یک فرهنگ خاص و ویژه‌ای از آن خطه را به ما معرفی می‌کند.
آش پرپوله حاوی انواع ویتامین‌های A، B، C، K، E بوده که البته وجود خوراکی‌ها و مواد مفید باعث این میزان از فواید ین آش شده است. استفاده از حبوبات عدس در طبخ آش پرپوله جایگزین بسیار خوبی برای مصرف گوشت است. درواقع به دلیل وجود پروتئین بالا در عدس این نقطه قوت را برای مصرف آن ایجاد کرده است.
علاوه بر این نکته، عدس حاوی فیبر، اسید فولیک، کربوهیدرات، آهن و… است که برای سلامتی و تامین انرژی لازم بدن برای کار‌های روزمره بسایر مفید می‌باشد. همچنین وجود اسید فولیک در عدس باعث تقویت قلب و بهبود جریان خون در بدن می‌شود.
مواد لازم آش پرپوله برای ۴ نفر:
عدس: ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط:  هر چه پیاز بیشتر بهتر این آش با پیاز زیاد بسیار خوشمزه میشود (حداقل ۵ پیاز متوسط)
رشته آشی: یک بسته
ادویه: به میزان لازم(فلفل سیاه وقرمز،زردچوبه،دارچین،ادویه کاری، ونمک
سبزی سرخ شده ی مخصوص قرمه سبزی: به اندازه کف دست
آرد سفید یا آرد گندم : حدود دو تا سه قاشق غذاخوری
روش پخت آش پرپوله:
ابتدا عدس‌ ها را شسته، سپس به آن آب اضافه کرده و اجازه می دهیم تا عدس بپزد.
سپس پیازهای خرد شده را همراه روغن تفت داده و به آن نمک و ادویه اضافه می‌ کنیم.
بعد از پخت کامل عدس‌ ها، پیاز داغ را به آن اضافه کرده و در این مرحله ادویه را به آش می‌ افزاییم. بعد از آن سبزی قرمه سبزی را که از قبل سرخ کرده ایم اضافه می کنیم و بعد از آن
هم رشته آشی را اضافه می‌ کنیم و اجازه می‌ دهیم تا  آش با حرارت ملایم جا بیفتد و درست شود. در مرحله آخر قبل از اینکه زیر آش را خاموش کنیم به اندازه دو تا سه قاشق آرد سفید یا گندم را با کمی روغن تفت داده و کم کم به آش اضافه می کنیم که گلوله نشود در قابلمه. این کار باعث میشود آش ما غلیظ و بسیار خوشمزه شود .بعد از حدود سه چهار دقیقه که آرد تفت داده شده را اضافه کردیم زیر گاز را خاموش می کنیم .
۱۶ دی ماه ۹۹
...
نظرات