عکس #سبزی پلو سمنانی (غذای سنتی واصیل سمنان)

#سبزی پلو سمنانی (غذای سنتی واصیل سمنان)

۴ بهمن ۹۹
#سبزی پلو سمنانی
غذاهای محلی پرانرژی و پُراَدویه ی استان سمنان رنگ و بویی از اقلیم، فرهنگ و سبک زندگی مردمان کویری آن منطقه از ایران را در خود دارد. در میان غذاهای مختلفِ مختص به این استان، سبزی ‌پلو غذای محبوب و پرطرفدار سمنانی ها به شمار می ‌آید. در اکثر مناطق ایران سبزی پلو در انواع مختلف تهیه و به طور معمول با ماهی سرو می شود، اما در سمنان سبزی پلو، نوع متفاوتی دارد. این غذا در بیشتر نقاط سمنان با تفاوت های اندکی در بین خانواده ها طبخ می شود. این غذای بومی و سنتی با مخلوطی از برنج، چند نوع سبزی (گشنیز، تره، شوید، جعفری و غیره)، لوبیای چشم بلبلی، سیر، زعفران، پیاز، نمک و فلفل و به همراه صیفی ‌جاتی نظیر بادمجان، سیب‌ زمینی،گوجه‌ فرنگی، چغندر، اسفناج و غیره تهیه می شود. تکه های بادمجان، گوجه و بقیه ی مخلفات غذا در لا به لای پلو قرار گرفته و با ریختن روغن محلی روی آن سرو می شود. طعم و عطر این غذا به سبب سبزیجات به کار رفته در این پلو است. این غذا ته دیگی قطور داشته وسمنانی ها آن را با ترشی مخلوط و شور و یا در صورت تمایل به همراه ماست و یا سالاد سبزیجات میل می کنند.
مواد لازم :
رشته پلویی : نیم کیلو
برنج ۴ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی : ۲ونیم پیمانه
سبزی شامل تره جعفری گشنیز و شوید از هر کدام صدگرم که باید کاملا خرد شوند (اگر از هر چهارنوع نداشتید ولی شوید را حتما بزارید)
دارچین و نمک به مقدار لازم
بادمجان سرخ شده در صورت تمایل : به مقدار لازم
طرز تهیه : لوبیاها را از قبل پخته و کنار بگذارید ‌‌.به آب در حال جوش برنج را اضافه می کنیم و همزمان رشته پلویی را هم به برنج اضافه می کنیم .اگر سبزی که در قسمت طرز تهیه نوشتم تازه بود هم در اواخر پخت برنج به آب برنج اضافه کنید ولی اگر سبزی خشک بود وقتی خواستیم برنج را در قابلمه قرار دهیم به برنج اضافه می کنیم .وقتی برنج و رشته ی پلویی به اندازه ای که لازم بود پخته شدند لوبیای ازقبل پخته را به آنها اضافه می کنیم و سپس برنج را آبکش می کنیم .بعد یک ردیف از برنج که لوبیا و رشته پلویی و سبزی دارد را در قابلمه می زاریم و بعد به آنها کمی دارچین می پاشیم اگر هم سبزی خشک بود در این مرحله سبزی را هم اضافه می کنیم و همینطور تا آخر ادامه می دهیم .یک ردیف برنج بعد سبزی و دارچین تا آخر .هنگام سرو در صورت تمایل بادمجان سرخ شده را هم همراه با پلو سرو می کنیم .این غذا فوق العاده خوشمزه و لذیذ هست و توصیه میکنم حتما امتحانش کنید.
...
نظرات