عکس #آش گشنیز

#آش گشنیز

۲۴ بهمن ۹۹
#آش گشنیز
گشنیزگیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران می‌روید. این گیاه از زمان‌های قدیم وجود داشته و برای درمان بیماری‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند. از نظر طب سنتی گشنیز و تخم آن دارای طبیعت سرد و خشک است.
گشنیز، گیاهی معطر است که در تهیه انواع کوکو و آش مانند آش رشته، آش دوغ و ... استفاده می‌شود. تخم آن را نیز تفت داده و پودر کرده و به عنوان ادویه مخصوصا در غذا‌های هندی استفاده می‌کنند.
مواد لازم برای ۱۰ نفر :
لوبیا چیتی یک پیمانه
لوبیا قرمز یک پیمانه
عدس سبز یک پیمانه
نخود گرد یک پیمانه
لوبیا چشم بلبلی یک پیمانه
سبزی (گشنیز و جعفری از هرکدام نیم کیلو خرد شده)
نمک، فلفل سیاه وقرمز،زردچوبه،دارچین،پودرلیموعمانی،از هر کدام به مقدار لازم برای داخل آش
پیاز داغ برای داخل آش و روی آش (هر چه مقدار پیاز داغ بیشتر باشد بهتر است )
کشک و نعناداغ برای روی آش به مقدار دلخواه
رشته آشی یک بسته
طرز تهیه :
تمام حبوبات را از یک روز قبل خیس کنید و چند بار آبشان را عوض کنید .بعد لوبیا قرمز و نخود گرد چون از بقیه حبوبات دیرتر می پزند را جداگانه می پزیم .عدس سبز ،لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی را درون یک قابلمه با مقدار آب کافی باهم می پزیم .وقتی همه حبوبات پخته شدند همه ی آنها را در قابلمه ای که می خواییم آش را درآن بپزیم انتقال می دهیم و به آنها سبزی آش را اضافه می کنیم سپس زردچوبه ،فلفل سیاه وقرمز،پودر دارچین ،پودر لیمو عمانی را اضافه می کنیم وخوب هم می زنیم بعد از آن رشته آشی را به اندازه دلخواه به قطعات کوچکتر تقسیم می کنیم و به آش اضافه می کنیم .دقت کنید همیشه نمک را درآخرین مرحله اضافه کنید چون رشته ی آش به اندازه کافی نمک دارد وممکن است آش شما شور شود .بعد پیاز داغی را که آماده کرده اید نصف آن را داخل آش بریزید وخوب هم بزنید که با آش کاملا مخلوط شود .بعد ازآن زیر گاز را خاموش کرده وآش گشنیز خوشمزه مون رو با کشک ،پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کرده ونوش جان می کنیم .این آش فوق العاده خوشمزه رو پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید و در کنار عزیزانتون میل کنید .
...
نظرات