عکس #آش اسفناج

#آش اسفناج

۲۸ بهمن ۹۹
_
#آش اسفناج
آش اسفناج یکی از انواع آش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که بر خلاف دیگر آش های ایرانی در این آش از حبوباتی مثل نخود و لوبیا استفاده نمی شود ، البته در این آش مانند آش رشته از رشته آشی و کشک استفاده می شود.
این آش خوشمزه به دلیل وجود اسفناج فراوان منبع غنی از آهن است و مصرف آن به کسانی که مبتلا به فقر آهن مبتلا هستند توصیه می شود ، ضمن اینکه اینکه عدس موجود در آش اسفناج برای بالا بردن انرژی روزانه بدن بسیار مفید است.
اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید. خواص اسفناج برای اعضای داخلی بدن و سلامت و زیبایی پوست و لاغری در کنار درمان بیماری های مختلف بخشی از دنیای خاصیت اسفناج است.
در صد گرم اسفناج خام موارد زیر موجود است
انر‍‍‍ژی 20 کالری
آب 90 گرم
پروتئین 3 گرم
چربی 0/3 گرم
مواد نشاسته ای 3/5 گرم
کلسیم 90 میلی گرم
فسفر 50 میلی گرم
آهن 3/2 میلی گرم
سدیم 70 میلی گرم
پتاسیم 470 میلی گرم
ویتامین آ 6000 واحد
مواد لازم : برای ۱۵نفر(چون برای جایی فرستادم زیاد درست کردم )
دو پیمانه لوبیا چشم بلبلی
دو پیمانه عدس
یک بسته رشته آشی
سبزی اسفناج ۴ بسته به مقدار یک کیلو ونیم
سیر وپیاز ونعنا داغ(هرچه بیشتر بهتر)
نمک،فلفل سیاه وقرمز،پودر دارچین و قره قروت اگر داشتید مقدار کمی بزارید که خیلی خوشمزش می کنه .
طرز تهیه :
لوبیا چشم بلبلی و عدس سبز چون هر دو زود پخته می شن رو با هم تو قابلمه گذاشتم که بپزن ولی حتما از یک روز قبل اونهارو خیس کنید و چند بار آبشون رو عوض کنید .وقتی نیم پز شدن سبزی اسفناج رو که کاملا خرد کردیم رو به حبوبات اضافه می کنیم و بعد از اون فلفل سیاه وقرمز و پودر دارچین رو اضافه می کنیم وقتی کمی از پخت سبزی گذشت سیر وپیاز و نعنا داغی رو که آماده کردیم داخل آش می ریزیم و فقط مقداری رو برای تزیین نگه می داریم بعد ازاون رشته آش رو اضافه می کنیم و حدود ده دقیقه بعد مقداری قره قروت (حدود یه بند انگشت) رو اضافه می کنیم البته اگر نداشتید هم مشکلی نداره و هیچ از خوشمزگیش کم نمیکنه.تو این مرحله نمک آش رو بچشید واگر نمک یا ادویه ی دیگه ای کم داشت اضافه کنید و بعد هم زیر گاز رو خاموش کنید ‌‌.
...
نظرات