عکس شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی

۱۱ اسفند ۹۹
آثار و فواید نماز در دنیا -2-نماز کلید بهشت

عبادت، پاداش آخرت را در پی دارد. بهشت یکی از آن‌هاست. نماز، بهای بهشت است به‌عبارت‌دیگر، بهشتی شدن در گرو نماز است. هر دری کلیدی دارد و کلید در بهشت نماز است. زیرا به فرموده‌ی پیامبر (ص) هیچ بی‌نماز و تارک الصلاتی نمی‌تواند وارد بهشت شود.

2-1-3-رستگاری

نجات و رستگاری از نتایج نماز است. خدا در قرآن در همین زمینه می‌فرماید: (همانا اهل ایمان رستگار شدند، آنانی که در نمازشان خاشع و خاضع هستند.)

2-1-4- اجابت دعا

دعا به‌عنوان وسیله‌ای در جهت برآورده نمودن نیازهای معقول انسان است. نماز روش و طرز دعا کردن را می‌آموزد، چون خود نماز دعاست و یا دعاهایی که در قنوت خوانده می‌شود. از سوی دیگر، نماز، اجابت دعا را موجب می‌شود، ((ادعونی استجب لکم))یعنی بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را.

و یا: (اجیب دعوه الداع اذا دعان) اجابت می‌کنم دعای هرکسی که مرا بخواند. رسول اکرم (ص) فرموده است: ((دعای کسی که خدا را فراوان یاد کند، پذیرفته می‌شود. سه کس‌اند که خدا دعایشان را رد نمی‌کند، آنکه فراوان یاد خدا کند و ستمدیده و پیشوای دادگر.

2-1-5- دوستی خدا

نماز ترجمه‌ی ((صلواه)) است که از ریشه‌ی صله (وصل) به معنی پیوند و رابطه است. با انجام این اعمال، انسان با آفریدگار توانای خویش، پیوند و ارتباط پیدا می‌کند. نماز گفتگو با خدا و کلید اتصال با مبدأ است. نمازگزار ازجمله‌ی پرهیزگاران است و پرهیزگاران دوست خدا هستند. پرهیزگار باشید، زیرا خدا با پرهیزگاران است. به فرموده پیامبر (ص) یعنی خداوند گوید تا هنگامی‌که بنده‌ام مرا یاد می‌کند و لب‌هایش با نام من می‌جنبد با او هستم.

2-1-6- دوری از فساد

نماز، انسان را از فحشا و منکرات به دور می‌دارد. نماز سلاح نمازگزاران در میدان جنگ هواهای نفسانی است. رسول اکرم (ص) در حدیثی چنین فرموده است. (خداوند فرشته‌ای دارد که هنگام نماز بانگ می‌زند: ای انسان‌ها برخیزید و آتش‌هایی را که بر خویش افروخته‌اید، به‌وسیله نماز خاموش کنید) نماز نه تنها از گناه جلوگیری می‌کند، بلکه آلودگی‌هایی که براثر گناه، دنیاپرستی، هواپرستی و ... روح و جان آدمی را تیره کرده‌اند، با خورشید تابان و چشمه‌ی زلال نماز، پاک و پاکیزه می‌گردند.

2-1-7- دوری از تکبر

نماز، غرور شکن است، نماز داروی بیماران متکبر مغرور و خودخواه است. نماز، روح فروتنی و عبودیت را در ما زنده می‌کند و ما را خاشع و خاضع بار می‌آورد.

 

2-1-8- رهایی از دنیا

نماز دل‌های غافل از یاد خدا را بیدار می‌کند و به نمازگزارانی که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگی مادی و لذت‌های زودگذر شوند، اخطار می‌دهد و آن‌ها را بیدار می‌کند. به‌وسیله‌ی نماز انسان به‌راحتی و رغبت دل از دنیا می‌کند. نماز برای چند لحظه، ما را از این دنیا و از یاد آن بیرون می‌برد و به دنیای دیگر سیر می‌دهد. در روایت است که: در جنگ صفین تیری بر پای مبارک حضرت علی (ع) فرو رفت که اگر می‌خواستند در شرایط عادی آن را بیرون آورند، از شدت درد و ناراحتی آن حضرت، میسر نبود. به حضرت امام حسن (ع) جریان را عرض کردند. فرمود: صبر کنید تا پدرم به نماز بایستد زیرا در آن حال چنان از خود بی‌خود می‌شود که متوجه نمی‌گردد. پس به دستور امام حسن (ع) در آن حال تیر را بیرون آوردند پس از نماز حضرت متوجه شد که خون از پای مبارکش جاری است. پرسید چه شده؟ گفتند: تیر را در حال نماز از پایتان بیرون آوردیم و این؛ براثر حضور قلب در نماز است که حتی انسان وجود خود را فراموش می‌کند و همه، دوست می‌شود.

2-1-9- نشاط روح

صدای اذان، عابدان حقیقی و عاشق را به وجد می‌آورد، زیرا که فرارسیدن لحظه‌ی دیدار را نوید می‌دهد، اولیاءالله، برای رسیدن وقت نماز لحظه‌شماری می‌کنند. ازاین‌روست که پیامبر اسلام (ص) به بلال فرمود: ای بلال! ما ر ا از غم و تلخی نجات‌بخش.
...
نظرات