عکس #شوید پلو با ماهی

#شوید پلو با ماهی

۱۸ اسفند ۹۹
 شوید پلو یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی است که با گوشت، تن ماهی و ماهی تازه سرو می‌شود. گاهی شوید پلو به همراه باقالی نیز پخته می‌شود. مدت زمان بسیار کوتاهی جهت پخت این غذا صرف می‌شود.
#شوید پلو با ماهی
مواد لازم :(برای ۷ نفر )
شوید تازه خرد شده دو ونیم پیمانه
برنج ۵ پیمانه
نمک به مقدار لازم
روغن به میزان لازم
سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگ
سیر رنده شده به اندازه دلخواه
پیاز بزرگ خلالی شده یک عدد
طرز تهیه :
ابتدا برنج را در آب شسته تا کاملاً تمیز شود و بگذارید حدوداً نیم ساعت در آب خیس بخورد، سپس آن را در قابلمه ای ریخته و نمک را اضافه نموده و پس از جوش آمدن و نرم شدن آبکش کنید. دقت کنید وقتی برنج را از درون آب بردارید که اگر با دست له میکنید دور برنج نرمتر از مغز آن باشد به اصطلاح کمی کال باشد.
سپس شوید و سیرهاو پیاز را خرد کرده و آماده نگه دارید. (حتما سیر و پیازهارا با روغن تفت دهید )اگر شوید تازه در دسترس نیست میتوان از چند قاشق غذاخوری شوید خشک استفاده کرد. قابلمه مناسبی انتخاب نموده و ته دیگ آن را یا با سیب زمینی یا با یک تکه نان آماده کنید و کف قابلمه بگذارید، بعد به ترتیب لایه لایه برنج و شوید و سیرها و پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید. این عمل را آنقدر تکرار نمائید تا برنج و شوید تمام شود. قابلمه را روی گاز قرار داده و پس از آن که کمی عرق کرد نصف پیمانه آب را با چند قاشق روغن و زعفران دم کشیده به آن اضافه کنید، با دمکنی درب قابلمه را پوشانده و شعله را کم کنید تا خوب دم بکشد.
این پلوی خوشمزه را میتوان با ماهی، میگو، گوشت و مرغ و ... سرو نمود.
ما برای سرخ کردن ماهی حتما اونهارو تو آرد که طعم دار شده باشه با انواع ادویه ها اول می غلطونیم و بعد ماهی رو کمی می تکونیم تا آرد اضافیش گرفته بشه و بعد سرخ میکنیم .میشه به جای آرد معمولی از آرد سوخاری هم استفاده کرد .
...
نظرات