عکس چیز کیک(ورق بزنید)
somayeh
۱۲۶
۱.۶k

چیز کیک(ورق بزنید)

۲ اردیبهشت ۰۰
نکات پخت چیز کیک
.نحوه هم زدن مواد در چیزکیک بسیار مهمه. مواد باید کاملا یکدست شه و هیچ تکه ای از مواد دیده نشه ولی در عین حال به هیچ وجه طولانی هم زده نشه. هم زدن زیاد، پنیرخامه ای رو شُل می کنه و شل شدن پنیر خامه ای باعث می شه کیک حتی بعد از خنک شدن منسجم نشه و خوردنش مشکل باشه. از نکاتی که به کمتر هم زدن پنیر و زودتر یکدست شدن اون کمک می کنه هم دمای محیط بودن پنیره. در کیک های پنیری، قانون کم هم زدن برای تخم مرغ هم صادقه. هوادهی در تخم مرغ و ایجاد حباب هوا در چیزکیک مدنظر نیست، چرا که هم زدنِ زیادِ تخم مرغ، مایه کیک رو حجم دار می کنه و باعث می شه کیک در فر پُف کنه. پف کردن چیزکیک به دلیل نداشتن ساختار آردی و مستحکم دوام نداره و به محض بیرون اومدن از فر فرو می ره و رویه ترک می کنه. 

در مواد اولیه چیزکیک پختنی علاوه بر پنیرخامه ای و تخم مرغ از ساورکریم، خامه یا ماست خامه ای استفاده می شه. این سه از نظر ساختار برتری خاصی بر هم ندارن و صرفا در مزه متفاوتن و انتخابش به سلیقه نویسنده دستور بر می گرده. 

استفاده از قالب کمربندی برای چیزکیک بسیار مهمه. بافت چیزکیک بسیار لطیفه و پایه بیسکویتی، حتی بعد از پخت و استراحت شکنندست و فقط با استفاده از این نوع قالب چیزکیک سالم و راحت خارج می شه. 

برای ترک نخوردن چیزکیک، بهترین روش پخت استفاده از حمام آب داغه hot water bath. حمام آب داغ روند پخت چیزکیک رو طولانی می کنه و باعث می شه رویه کیک دیرتر ببنده و ترک نخوره. علاوه بر این به دلیل وجود رطوبتِ بخار آب درحین پخت، بافت چیزکیک نرم تر و لطیف تر می شه. استفاده از این متد واجب نیست ولی کار رو بسیار آسون می کنه. 

پخت چیزکیک در فر معمولا یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشه، در طول زمان داده شده در دستور به هیچ وجه در فر رو باز نکنید، باز شدن در فر و شوک دمایی در ترک خوردن و فرو رفتن رویه چیزکیک تاثیر بسزایی داره. 

یکی از رایج ترین اشتباهات در پخت چیزکیک، تشخیص زمان پایان پخته. چیزکیک قبل از اینکه کاملا سفت بشه پختش کافیه، یعنی زمانیکه رویه کیک بسته شده ولی به اندازه دایره ای به قطر پنج تا هفت و نیم سانت در وسط چیزکیک ژله ای و شُل مونده. این میزان از کیک که با حرکت دادن قالب تکون می خوره، حین خنک شدن می بنده و مشکلی ایجاد نمی کنه. راه دیگه تشخیص اتمام پخت استفاده از دماسنج مایعاته، هر موقع دمای وسط چیزکیک به 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتی گراد) رسید یعنی پخت چیزکیک کافیه.  پخت بیش از حد رویه رو خشک می کنه و ترک می خوره و از لطافت بافت کم می کنه. 

هر گونه تغییر دمای ناگهانی ایجاد ترک در چیزکیک می کنه. به همین دلیل بعد از اتمام پخت ابتدا فر رو خاموش و لای در فر رو به اندازه چند سانت باز می ذاریم تا به مدت یک ساعت استراحت کنه و کم کم خنک شه. 

چیزکیک در فر به هیچ وجه دسر سریعی نیست و حتما باید 4 تا 8 ساعت در یخچال استراحت کنه. پس حتما این زمان رو هم علاوه بر زمان پخت در نظر بگیرید. 

...
نظرات