عکس محلبی وانیلی وزعفرانی 
برا افطار..
سَـــــلویٰ
۱۱۸
۳.۱k

محلبی وانیلی وزعفرانی برا افطار..

۲۰ اردیبهشت ۰۰
شاه می‌بخشد، شیخ علی خان نمی‌بخشد.این اصطلاح به صورت "شاه می‌بخشد، شاه قلی نمی‌بخشد" هم استفاده می‌شود.

پس از شاه عباس دوم پسر بزرگش "صفی میرزا" به نام "شاه سلیمان" در سال 1078ق بر تخت سلطنت نشست و مدت 29 سال با قساوت و بی‌رحمی تمام سلطنت کرد. وی وزیر مقتدر و کاردانی داشت به نام شیخ علی خان زنگنه که از سال 1086 تا 1101ق فرمانروای حقیقی ایران به شمار می‌رفت و چون شاه صفی خوش‌گذران و ضعیف‌النفس بود، همه امور مملکتی را او اداره می‌کرد.
شیخ علی خان شب‌ها با لباس مبدل به محلات و اماکن عمومی شهر می‌رفت تا از اوضاع مملکت با خبر شود. بناها و کاروانسراهای متعددی به فرمان او در گوشه و کنار ایران ساخته شده است که امروزه به غلط "شاه عباسی" نامیده می‌شوند. شیخ علی خان با وجود قهر شاه سلیمان شخصیت خود را حفظ می‌کرد و تسلیم هوس‌بازی‌های او نمی‌شد.
یکی از عادت‌های شاه سلیمان این بود که در مجالس عیش و طرب شبانه، هنگامی که سرش از باده‌ی ناب گرم می‌شد، دیگ کرم و بخشش او به جوش می‌آمد و برای رقاصه‌ها و مغنیان مجلس مبالغ هنگفتی حواله صادر می‌کرد که صبح بروند و از شیخ علی خان بگیرند.
چون شب به سر می‌رسید و بامداد حواله‌های صادر شده را نزد شیخ علی خان می‌بردند، او همه را یکسره و بدون پروا به بهانه‌ی آن که چنین اعتباری در خزانه موجود نیست، بی‌پاسخ می‌گذاشت و متقاضیان را دست از پا درازتر برمی‌گردانید. یعنی "شاه می‌بخشید، ولی شیخ علی خان نمی‌بخشید".

از آن تاریخ است که عبارت بالا در میان مردم اصطلاح شده است.






محلبی زعفرانی
https://sarashpazpapion.com/recipe/c0d592baef1c99b17b9074794866f2bd

سلام عزیزان همراه پیج سلوی
یدنیا ممنون بابت همراهی وپیامای پر از محبتتون

محلبی برای بعد افطارمون

با دستور محلبی زعفرانی درست کردم
قبل ریختن زعفران ،نصفش کردم وبه نصفش وانیل زدم ..
دیگه از سفره افطارمون که محلبی زعفرانی داشت عکس نگرفتم..واقعیتش شبیه شرکت کننده های برنامه دورهمیم..انرژیم موقع افطار میافته.
کاش خدا بگه انرژیاتون نیفته کلی چیزای خوب در انتظارتونه...خدایا به اجابت دعایی..
...
نظرات