عکس نان باگت خانگی و سالاد الویه
افطاری (۲۸ رمضان)
Chef Zahra
۱۲۴
۵۶۴

نان باگت خانگی و سالاد الویه افطاری (۲۸ رمضان)

۲۲ اردیبهشت ۰۰
سلام عشقا 😊🌷
دیگه همتون میدونین که من عاشق خمیر و نون پختنم
واسه افطار الویه درست کردم و تصمیم گرفتم نون باگت بپزم
در دستور مامان ماوا جون مقدار مواد به گرم بود و من تصمیم گرفتم چون ترازو ندارم دستور لیلی جونو امتحان کنم.
تجربیاتمو براتون مینویسم امیدوارم استفاده کنید.

راستی چقدر خیارشورها عالی شده بود 😍 من که عاشقش شدم حتما امتحان کنید.

#سالاد_الویه
پوره سیب زمینی، تخم مرغ آبپز، خیار شورهای خودم😎😂، هویج نگینی پخته، نخود سبز پخته، یک قاشق مربا خوری کره، سینه ی مرغ پخته و خرد شده، مخلوط سس مایونز و ماست و نمک و چند قاشق از آب مرغ رو مخلوط کردم. در واقع همون ترکیب همیشگی الویه. من ذرت هم میزنم که نداشتم متاسفانه.
یه سمتشو سس نزدم رنگاشو ببینید 😊🌷
تزیینشم با کلی خستگی بود ان شاء الله که خوشتون بیاد 🤗
ورق بزنید مراحل پخت نان هست.

#نان_باگت #تجربیات
_قبل از شروع یه نکته بگم. طبق کلیپ هایی که دیدم نان یا خمیر هر نوع نان با دو روش تهیه میشه که در اصل فرقی نداره فقط روند تهیه خمیر تفاوت داره
(اگر رسپی دقیق و امتحان شده باشه و میزان مواد اولیه دقیق و بر اساس گرم اندازه گیری بشه انتخاب هر کدوم از این روشها تفاوتی نداره)

اول_ زمانی که با شیر یا آب ولرم خمیر مایه رو عمل میاریم و مایعات رو مخلوط میکنیم و با اضافه کردن کم کم آرد خمیر حاصل میشه. در واقع میزان آرد لطافت خمیر رو تعیین میکنه.
دوم_زمانی که خمیر مایه و ترکیبات خشک مثل آرد و نمک و خمیر مایه رو مخلوط کرده و مایعات یعنی همون شیر و یا آب رو اضافه می کنیم که میزان مایعات لطافت خمیر رو تعیین میکنه.

بنظر من بین این دو روش، روش اول خیلی بهتره به ویژه برای کسایی که آماتور هستن و کنترل آرد براشون سخته. در روش دوم میزان آرد ثابته و تا رسیدن به خمیر لطیف آب باید اضافه بشه. و نکته دیگه اینکه در روش دوم باید از نو بودن خمیر مایه اطمینان داشته باشید وگرنه از روش اول استفاده کنید یا خمیر مایه رو با آب عمل بیارید و بعد به آرد اضافه کنید.

_حتما و حتما و حتما از آرد سفید یا سه صفر استفاده کنید تا اون بافت دلخواه رو بهتون بده.

_دستور لیلی جون طبق روش دوم بود که من چون قبلا این روش رو امتحان نکردم از همون روش اول استفاده کردم و ریسک نکردم چون همیشه با میزان آرد مشکل دارم. شیر و آب رو مخلوط کردم و کمی گرم کردم و خمیر مایه رو عمل آوردم(گرمای شیرو آب باید به حدی باشه که به اصطلاح دستتونو حرارتش نترسونه) و بعد به ترکیب تخم مرغ و نمک که هم زده بودم اضافه کردم و کم کم آرد اضافه کردم و مخلوط کردم برای من دقیقا یک پیمانه آرد اضافه اومد یعنی اگر از روش دوم استفاده میکردم باید آب یا شیر بیشتری اضافه می کردم تا خمیر لطیف بشه که البته بستگی به نوع آرد هم داره.

_خمیر چه زمانی لطیف میشه؟ زمانی که دیگه به دستتون نچسبه اگر خمیر بیش از حد چسبناک بود با چرب کردن دستتون مرحله ورز دادن رو انجام بدین و اگر باز هم اذیتتون کرد کمی داخل یخچال قرار بدین تا جمع بشه بعد خارج کنید و باز ورز بدین و اگر این دو راه جواب نداد کمی آرد در حد پاشیدن اضافه کنید چون آرد زیاد بافت خمیر رو سنگین و خشک میکنه و نون سفت یا خمیر میشه. پس علاوه بر توجه به میزان آرد دستور خودتون هم کنترلش کنید و هر زمان احساس کردین آرد زیاد شده با اضافه کردن چند قطره شیر گرم به خمیرتون و ورز دادن مشکل حل میشه. و اما در نون باگت و نون هایی که خمیر شل تری دارند مثل باگت و بریوش مقداری از خمیر رو حسابی توی دستتون بکشید خمیر نباید پاره بشه و باید نور از سمت دیگه دیده بشه به اصطلاح تست شیشه پنجره رو انجام بدین.

_خمیر رو به مدت ۱۵ دقیقه و با افزودن حدود ۳۰ گرم کره ورز دادم و ۱۰۰ بار به سطح کار کوبیدم، خمیرو جمع کردم در ظرف چرب شده قرار دادم سلفون کشیدم و اجازه دادم یک ساعت استراحت کرد.

_یک نکته مهم بعد از استراحت اول تست پف کردن خمیر هست که اگر انگشتتون رو داخل خمیر فرو کردین و اون قسمت پر نشد یعنی خمیر ور اومده وگرنه باز هم نیاز به استراحت داره و یا مایه خمیرتون کهنه و غیر قابل استفاده بوده.

_در ادامه پف خمیر رو گرفتم و یه کم ورز دادم و خمیر رو ۶ قسمت کردم و هر کدومو مستطیلی پهن کردم و رول کردم. دقت کنید که وقتی رول کردن تموم شد با دو انگشت دو طرف خمیر رو به هم بچسبونید و سر و ته نون رو کمی جمع کنید که بعد از استراحت دوم رول باز نشه و نون ها شکلشونو حفظ کنن.

_در رول کردن نون ها سرعت عمل داشته باشید تا نون ها به یک اندازه استراحت کرده و پف کنند. بعد از رول کردن داخل سینی که چرب کردین و کاغذ روغنی چرب شده انداختین، قرار بدین. و چند شکاف روی نون بزنید اگر دوست دارید. من دوس ندارم زیر نون خیلی تیره و خشک بشه پس دو ورق کاغذ روغنی قرار میدم و نون ها رو طبقه سوم فر میذارم.

_من نون ها رو مستقیم داخل سینی فرگازم قرار دادم ولی بنظرم بهتره نون ها رو داخل یه سینی دیگه قرار بدیم و بعد توی فر بذاریم اینطوری زیر نون خیلی خشک نمیشه.

_۴۵ دقیقه تا یک ساعت استراحت دادم بعد کمی آرد روی نون ها الک کردم و داخل فر قرار دادم. توجه کنید زمان استراحت دوم نباید خیلی هم طولانی باشه و زمانی مناسب هست که اگر دستتونو روی یه قسمت از قرص نان فشاربدین بعد از مدت کمی یه فرورفتگی خیلی کم اون قسمت باقی میمونه و این زمان مناسب هست.

_برای من پخت نون ها با توجه به ثابت بودن درجه حرارت فرم ۲۰ دقیقه طول کشید. بنظرم اگر تا یک ساعت هم استراحت دوم بدین ایرادی نداره بلکه بهترم هست و واقعا بافتش بی نظیر میشه.

_حتما یادتون باشه ظرف آب داخل فر قرار بدین تا روی نون ها خشک نشه من خودم فراموش کردم.

_اگر لازم بود کمی گریل رو روشن کنید تا روی نون ها طلایی بشه.

_بعد از پخت نون ها حالت خشکی دارن. پس بهتره مثلا نان باگت شام رو ظهر آماده کنید و بعد از پخت داخل سفره پارچه ای قرار بدین و بعد از کمی سرد شدن توی نایلون بذارین تا نرم بشه.

_در نهایت اینکه پخت نان با همه نکات وسختی که داره هم لذت بخشه و هم یه کار تجربی هست و اون نکاتش با تکرار پخت به دست میاد.

پ.ن: ناگفته نماند مطالبی که مینویسم هم تجربه خودم حین پخت دستور و هم تجربیات دوستان هست که زیر پستشون نوشتن یا توی استوری و سایت ها که من سعی کردم همه رو بنویسم تا باشه و استفاده کنید وگرنه من هم استاد نیستم!!!! 😊😘🌷

دستور باگت لیلی جون👇 که واقعا عالی بود من که عاشق طعمش شدم که هیچوقت نون باگت آماده این طعم رو نخواهد داشت و بنظرم برای پیتزا و نان همبرگر هم گزینه خوبی خواهد بود.
ممنون لیلی جون 😊

https://sarashpazpapion.com/recipe/02547f07c4696eb6652926f824720349

#الویه
#سالاد
#سالاد_الویه
#باگت
#باگت_خانگی
#خیارشورخانگی
#تزیین
...
نظرات