عکس #دلمه برگ انگور
محیا حمیدزاده
۱۳۲
۸۱۰

#دلمه برگ انگور

۳۱ خرداد ۰۰
#دلمه برگ انگور
دوستان عزیزم در هر شهری از ایران دلمه به روش خاص اون شهر درست میشه و قطعا همه دلمه ها خوشمزه هستن این روشی که من درست میکنم دلمه ای هست که ذائقه ما اون رو می پسنده ممکنه بعضی دوستان سبزی بیشتری بکار ببرن و یا شیرینی کمتری رو بپسندن ما چون دلمه رو با طعم ملس می پسندیم هم از رب انار و هم شیره انگور و شکر استفاده می کنیم .یک قاشق غذاخوری روغن مایع هم دلمه هارو براق تر میکنه وهم طعم خیلی خوبی به دلمه ها میده .قطعا با هر روشی پخته بشه خوشمزه هست .کلیپ تهیه این دلمه خوشمزه رو گذاشتم بازم سوالی بود در خدمتم .
دلمه برگ مو یکی از انواع دلمه بوده و به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایرانی شناخته می‌شود.معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل ارومیه اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. دلمه برگ بیشتر در فصل تابستان تهیه می‌شود.
دلمه برگ مو از مجلسی ترین و محبوب ترین دلمه های ایرانی محسوب می شود. جالب است بدانید که دلمه برگ مو علاوه بر اینکه به عنوان یک غذای کامل سرو می شود در بعضی مجالس به عنوان پیش غذا هم سرو می شود.
دلمه برگ مو در شهرهای مختلف کشورمان با روش های متفاوتی طبخ می شود. در برخی شهرها به غیر از مواد اصلی دلمه موادی مانند زرشک ، ماست و رب انار به آن اضافه می کنند.طرز تهیه :
ساقه برگهارا یکی یکی جدا کرده بعد شسته و در ظرفی به مدت سه تا پنج دقیقه آنهارا می پزیم تا برگ ها نرم شوند‌.
بعد برگهارا یکی یکی می شوریم و اگر تا شده باشن باز می کنیم .حالا مواد میانی رو آماده می کنیم : پیاز را تفت داده وقتی سبک شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم .وقتی گوشت کامل تفت خورد برنج و نخود لپه را که جداگانه پخته ایم به گوشت چرخ شده اضاف می کنیم .من کشمش و زرشک رو کاملا چرخ میکنم و به مواد قبلی اضافه می کنم چون بعضی افراد خانوادم کشمش دوس ندارن و بعضی زرشک با این روش دیگه کسی ایراد نمی گیره که زیر دندونش میاد و خیلی هم خوشمزه میکنه مواد دلمه رو .من سبزی فقط نعناخشک و شوید خشک می زنم ما اینجور می پسندیم در ضمن موقع تفت دادن گوشت حتما ادویه ونمک فراموش نشه.بعد همه مواد رو کامل باهم ترکیب می کنید .بعد کف قابلمه را چند برگ انگور قرار می دهیم و دلمه های پیچیده شده رو به صورت مرتب وکنار هم می چینیم .برای چاشنی دلمه من یک قاشق غذاخوری شیره انگور و یک قاشق غذاخوری رب انار و مقداری شکر گذاشتم به اضافه یک قاشق رب گوجه رو با مقداری آب کاملا حل کردم و به دلمه اضافه کردم .حتما یه بشقاب یا سر قابلمه روی دلمه ها قرار بدید که دلمه ها در حین پخت باز نشن .بعد هم با شعله ملایم بزارید روی گاز به مدت چند ساعت بپزن تا حسابی برگ ها نرم بشن .اگر سوالی بود در خدمتم 😍
...
نظرات