عکس استانبولی پلو
هستی وحلما
۱۸
۵۸۶

استانبولی پلو

۱۶ شهریور ۰۰
🔴حرکات موزون😂😂
حاج محمد ابراهیم کرباسی که برخی از نویسندگان حرف" ر "را به "لام "تبدیل کرده اند و ایشان را کلباسی نامیده اند، یکی از بزرگترین علماء و روحانیون قرن دوازدهم هجری بوده‌ که در مورد زهد و کرامات ایشان حکایت ها نقل شده است!
حاجی کلباسی علاوه بر اینکه در اجرای احکام اسلامی بسیار دقیق بودند، بسیار شوخ طبع و بذله گو نیز بودند. آورده اند که روزی مطربی برای پرسیدن حکم شرعی به نزد ایشان آمد و از حاجی سوال کرد: از نظر شما حکم شرعی برای حرکات موزون بدن که عامه آنرا رقص مینامند چیست؟
حاجی کلباسی با ناراحتی گفتند: عملی است مذموم و حرام است.
مطرب اندکی صبر کرد و فردا بازگشت تا ناراحتی حاجی فروکش کند. سلام کرد و پرسید: آقا، اگر دست راستم را بالا ببرم حرام است؟! حاجی گفتند: خیر به هیچ وجه! مطرب دوباره پرسید: اگر دست چپم را بالا ببرم چطور؟! حاجی با تعجب گفت: خیر به هیچ وجه! مجددا مطرب حکم شرعی حاجی را در مورد حرکات پای راست و چپ پرسید و هر بار حاجی جوابش این بود که، خیر حرام نیست!
حاجی که از سوالات پی درپی و عجیب مطرب خسته شده بود با تعجب گفت: برادر، نمیفهمم منظور شما از این سوالات عجیب چیست؟! مطرب کهنه کار که، منتظر شنیدن همین سوال بود از جای خود بر میخیزد و جلوی حاجی شروع به رقص میکند و در همان حال میپرسد: حضرت آقا حالا چطور؟ این هم تنها حرکات دست ها و پاها است که شما گفتید، حرام نیستند!
حاجی کلباسی که تازه متوجه هدف مطرب شده بود با لبخند میگوید: "مفرداتش خوب است، ولی مرده شور ترکیبش را ببرد! "
🔴این اصطلاح از آن زمان باب شده و ما امروزه میگوییم: تجزیه اش خوب است اما مرده شور ترکیبش را ببرند!
...
نظرات