عکس دلمه برگ مو(انگور)
خانم آریا
۱۳
۴۰۴

دلمه برگ مو(انگور)

۲۹ شهریور ۰۰
سلام! وقتتون بخیر.برای ناهار دلمه برگ مو پختم با طعم میخوش که مزه ترش و شیرین آن با ترکیب شیره انگور و سرکه انگور درست میشه و جنبه درمانی داره
🚩مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو برای4 نفر
برنج 1پیمانه
لپه 100 گرم
گوشت چرخ کرده 200 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
سبزی دلمه 200 گرم
برگ مو به مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و سماق
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم
🚩مواد لازم برای تهیه سرکه شیره
۱ لیوان آب جوش
۱/۲ لیوان سرکه
۱/۲ لیوان شیره انگور

طرز تهیه دلمه برگ مو
ابتدا، برنج و لپه که از شب قبل خیس کرده ایم را به طور جداگانه می پزیم و آبکش می کنیم.
پیاز را نگینی ریز خرد و با کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. حالا ادویه را اضافه می کنیم تا خامی آنها گرفته شود سپس به ترتیب، گوشت، سبزی دلمه، لپه و برنج را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.(من سبزی تازه نداشتم از سبزی خشک استفاده کردم)
در آخر، نمک،سماق ،کمی زردچوبه و دو قاشق رب(در 1/3لیوان آب حل کردم تا روان بشه) را اضافه می کنیم. اکنون موادی که باید داخل برگ مو بگذاریم، آماده است.
برگ ها را داخل آبجوش بریزید حدود 2دقیقه که تغییر رنگ بدهند و نرم بشوند تا موقع تا کردن پاره نشوند سپس
بسته به اندازه برگ مو، مقداری از این مواد را داخل وسط برگ گذاشته برگ مو را دور مواد می پیچیم و آن را طوری درون قابلمه می گذاریم که باز نشود.(قسمت پیچیده شده زیر قرار بگیره و کنار هم بچینید تا فضا برای باز شدن نداشته باشه)

قبل از چیدن دلمه ها در قابلمه، می توانید کف قابلمه چند برگ مو بگذارید تا در صورت ته گرفتن، ردیف زیرین دلمه ها فورا نسوزه. می توانید تعدادی گوجه سبز درسته نیز درون قابلمه بریزید تا آبپز شوند.
حالا سس : شیره انگور و سرکه را با هم مخلوط می کنیم تا مزه ترش و شیرین دلخواه به دست آید یک لیوان آب و 100 گرم کره را داغ کرده و به همراه محلول سرکه و شیره روی دلمه ها بریزید و
یک بشقاب چینی روی دلمه ها قرار می ‌دهیم تا برگ ها در حین پخت باز نشود.(حواستون باشه بشقابی بزارید که دیگه استفاده نمی کنید چون تغییر رنگ میده)
دلمه ها را با حرارت ملایم نیم تا حدود یک ساعت می گذاریم تا بپزد و سس آن به خوبی غلیظ شود. توجه داشته باشید که این سس طعم ملس خوشایندی به غذا می ‌دهد (و باعث هضم بهتر و رفع طبع سرد و خشک برگ انگور میشه )
#دلمه_برگ_مو#دلمه_برگ_انگور#دلمه_برگ_مو_با_سرکه_شیره_ناهیدپز
...
نظرات