عکس #سینی_قاسم_ابن_الحسن

#سینی_قاسم_ابن_الحسن

۱۵ مرداد ۰۱
یک سری خستگی‌ها اما مقدس‌اند، یک سری دغدغه‌ها، رنج‌ها، بیدار ماندن‌ها...
یک سری تفریح نکردن‌ها و از قافله‌ی فراغت و دلخوشی، عقب ماندن‌ها...
وسط یک‌سری دویدن‌ها و سخت تلاش کردن‌ها، به خودت می‌آیی و می‌بینی؛ اگر آسوده بودی و اگر دلیلی برای ادامه دادن و تلاش کردن نداشتی حالت خوب نبود و چه خوب که در مسیری و داری برای هدفی می‌جنگی و به شوق رسیدن به قله‌ای، پیچ و تاب و سختیِ مسیر را به جان می‌خری، چه خوب که پویا مانده‌ای و راکد نیستی!
یک سری خستگی‌ها مقدس‌اند و یک سری آدم‌ها ساخته شده‌اند برای اینکه دائما در حال تلاش و ارتقای جهانشان باشند و حصار مرداب‌ها را بشکنند.
که چشمه باشند و بجوشند و رودخانه باشند و بخروشند...

#نرگس_صرافیان_طوفان


آیین سنتی سینی گردانی حضرت قاسم(ع)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در شب هشتم ماه محرم برگزار می شود؛ این آیین که با عنوان عروسی قاسم نیز یاد می شود در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان طی آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.
آیین سینی گردانی حضرت قاسم ( ع) در اهواز :
این سینی داخل یک اتاق قرار داده شده و در داخل آن حنا، نقل، و شکلات و غیره گذاشته می‌شود.
پارچه سبز نماد پاکی و قداست است،که در لباس رزم اهل بیت (ع) در روز عاشورا به رشادت یاران امام حسین(ع) اشاره دارد.
به رسم دیرینه و هرساله به یاد این جوان شهید دشت کربلا به صورت نمادین مراسم «سینی حضرت قاسم» در شامگاه هشت محرم برگزار می‌شود.
در کنار این حجله مراسم روضه‌خوانی برپا می‌شود.
قبل از بر سر گذاشتن سینی ، مردم نذر و نیت می کنند.در این مراسم علم را که نشان علم علمدار کربلا و نماد عزاداری سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) است به نشان احترام می چرخانند.حنا نمادی مبارک از زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم است که آن را در سینی قرار می دهند.قاسم(ع)، قهرمان ۱۳ ساله كربلا، پدرش، امام حسن مجتبى(ع) و مادرش «رمله» است. در روز عاشورا به‌ دليل كمى سن، امام حسين(ع) ابتدا اجازه ميدان رفتن را به او نداد، اما قاسم، پيوسته تقاضاى خود را تكرار كرد تا اذن رويارويی با دشمن را يافت.هر کسی که نذر و نیتی دارد پارچه سبز رنگی را که نشانه خواهش و تمنایی است به عشق امام حسین (علیه السلام) بر علم می‌بندد.در این مراسم خنچه هایی شبیه به مراسم ازدواج درست می شود که هر کسی حاجتی داشته باشد صورت خود را پوشانده و سینی بر سر میگذارد تا حاجت روا شود.آیین سینی گردانی حضرت قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع) به عنوان اولین اثر میراث استان خوزستان در تاریخ 96/7/1 در فهرست میراث کشور به ثبت رسیده است.اسپند برای جلوگیری از چشم زخم می باشد که در مراسم دود می کنند.
سفره‌ای است که با نیت رفع گرفتاری و گرفتن حاجت با توسل به حضرت قاسم در روز هشتم ماه محرم تزیین و پهن می‌کنند.در مراسم سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع) آجیل، مشکل‌گشا، شمع، گلاب، حنا، شیرینی و میوه را در سینی می‌گذارند و روی آن پارچه سبز می‌کشند.در آیین سنتی سینی‌گردانی طبعا روضه هم معمولا روضه حضرت قاسم یا روضه حضرت علی اکبر است.شمع نمادی از روشنایی، پاکی و جاودانگی است که به مظلومیت یاران امام اشاره دارد.در پابان مراسم ، محتویات سینی ها بین عزاداران تقسیم می شود.جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
هفت محرم ۱۴۴۴
#عروسی_قاسم
#سینی_قاسم
#قاسم_ابن_الحسن
...
نظرات