عکس حلوا سه آرد مجلسی
Tahere
۸۶
۱.۷k

حلوا سه آرد مجلسی

۴ آبان ۹۴
آرد سفید > 125 گرم یا یک لیوان
آرد برنج > 125 گرم یا یک لیوان
آرد نخود>125 گرم یا یک لیوان

شکر ۲لیوان و دوقاشق غذاخوری

آب>2/5 لیوان
روغن مایع  >200 گرم
گلاب (تقریبا .. 1/2 لیوان)
زعفران >به مقدار لازم
عرق هل > 1/4 لیوان

طرز تهیه:ابتدا ارد سفید را الک کرده بدون روغن تفت میدهیم.بر طبق اصول حرارت ملایم است عجله نکنید آردی که با حرارت بالا تف بخورد خوش عطر نمی شود. رنگ حلوا بر حسب سلیقه فرق می کند.ارد تقریبا به رنگ نخودی روشن در می آید .بعد  آرد برنج الک شده را اضافه میکنیم.
بعد از 10-15 دقیقه آرد نخود الک شده را اضافه میکنیم .رنگ آرد ها به رنگ آرد نخود روشن در می آید.و مرتب باید هم بخورد.روغن را اضافه کرده مرتب هم میزنیم تا به رنگ قهوه ای روشن در بیاید.من روغن راچشمی میریزم در حدی که آرد در آن قل قل کند. یعنی سفت نباشد و حالت روان و مایع بگیرد. )
از حرارت برداشته شربت آماده ولرم((از قبل آب را با شکر قاطی کرده روی حرارت میزاریم وقتی شکر کامل حل شد عرق حل و گلاب رو اضافه میکنیم وقتی بجوش اومد خاموش میکنیم))را اضافه میکنیم. روی حرارت گذاشته هم میزنیم تا حلوا از قابلمه جدا شود. در این مرحله اگر حرارت زیاد باشد یا زمان زیادی روی حرارت بماند حلوا به اصطلاح شیره اش می سوزد و بعد از سرد شدن حالت خشک و شکننده پیدا می کند. حلوای خوب بعد از سرد شدن هم حالت خمیری دارد.
در آخر حلوا را قنداق پیچ مکنیم تا به روغن آید.حالا یکی بیاد به من کمک کنه این قنداق پیچ کردن رو توضیح بدم 
خوب شما یک قابلمه حلوا دارید که اونقدر هم خورده که حلوا براحتی از دیواره اش جدا میشه. حالا حرارت رو خاموش کنید و دوتا دسته قابلمه رو بگیرید و از گاز دور بشید. قابلمه رو بطرف راست کج کنید تا حلوا از دیواره جدا بشه و بیفته روی دیواره راست. حالا برعکس قابلمه رو به چپ کج کنید و حلوا رو بندازین رو دیواره چپ. و همین طور ادامه بدین. دفعه های اول حلوا سخت تر جدا میشه و باید با ضرب اینکارو بکنید. توصیه می کنم از مردهای دور و برتون کمک بگیرید. هرچه ادامه بدین روغن حلوا به سطح میاد و سریعتر میفته رو دیواره مقابل و صدای تاپ تاپ خاصی میده.وقتی که دیگه حلوا به شکل یه قنداق تند و تند قل میخورد به سمت مقابل کار تمام شده و میتونید در دیس بکشید و تزیینش کنید.برای تازه کارها این مرحله قنداق پیچ یه کم سخته . خوب میتونه کوتاهتر باشه یا حذف بشه. اما حلوای عمل آورده حرفه ای باید حتما قنداق پیچ بشه.
...
نظرات