عکس دلمه سبزیجات
hadiya
۵۶
۱.۱k

دلمه سبزیجات

۲ آذر ۹۵

دوستان خوبم پیشنهاد می کنم این دلمه رو درست کنید روشش عربی هست و فوق العاده خوش مزه .برای مهمونی درست کردم و چند نوع غذای دیگه بود ولی همه اینو ترجیح دادن تا تموم شد .
مواد لازم
۵ عدد پیاز
۵ عدد برگ بزرگ کلم سفید
۳ عدد فلفل دلمه سبز
۲ عدد بادمجان متوسط
۲ عدد گوجه فرنگی
برگه مو به تعداد دلخواه
۴ الی ۵ تیکه گوشت
مواد لازم برای مایه ی گوشتی دلمه
۱ لیوان برنج
۱ کیلو گوشت چرخ کرده
۲ عدد پیاز نگینی ریز خورد شده
۱ عدد گوجه نگینی ریز خورد شده
مقداری کرفس خورد شده
۳ الی ۴ قاشق رب گوجه
نصف پاکت تمر هندی
۶ قاشق رب انار
نمک قلفل ادویه دولمه یا کاری به مقدار لازم
برنج را شسته به مدت نیم الی یک ساعت خیس می کنیم .
پیاز ها را پوست کنده برشی وسط آن ایجاد می کنیم( تا وسط پیاز )و نیم ساعت در آب گذاشته تا به جوش آید و نرم شود .
برگه های کلم را از وسط نصف می کنیم تا بزرگی ان گرفته شود و ده دقیقه در مایکروفر نرم می کنیم در صورت نداشتن مایکروفر برگ مو و کلم را در اب جوش می پزیم تا کاملا نرم شوند .
تمام سبزیجات مانند بادمجان فلفل دلمه و گوجه را از مواد داخلی خالی می کنیم و مواد درونش را نگه میداریم تا استفاده کنیم .
ظرفی می اوریم گوشت چرخ کرده، برنج خیس شده و شسته شده ، کرفس ، مواد سبزیجات که از داخلش خارج کردیم ، گوجه نگینی شده ، پیاز نگینی شده را اضافه می کنیم سپس با دست انها را میکس می کنیم رب گوجه به همراه سه قاشق رب انار ، نمک و فلفل و ادویه و مقداری از تمر هندی ( تمر هندی درچند قطره اب گذاشته پوسته و هسته را گرفته و فقط ابش را اضافه می کنیم ) را نیز اضافه کرده هم می زنیم .
در مرحله اخر سبزیجات اماده است فقط ورقه های پیاز را باید از هم جدا کرد ..داخل سبزیجات را با مواد اماده شده پر می کنیم سر بادمجان و فلفل دلمه و گوجه را هم باید رویش گذاشت.
ترتیب چیدن در ظرف اول کمی روغن می گذاریم چند برگ مو ته قابلمه می چینیم تا کف را بپوشاند سپس تکه های گوشت را می گذاریم پیازها را می گذاریم و بعد برگ کلم .سعی می کنیم دلمه و گوجه و بادمجان را در وسط قرار دهیم و دورش را با دلمه برگ مو پر کنیم.
وقتی چیدن تمام شد سه قاشق رب انار که مانده و همچنین اب تمر هندی را روی کل سبزیجات می ریزیم.دلمه اماده پختن می باشد .روی شعله کم به مدت ۳ الی ۴ ساعت پخته می شود .
نکات
بهتر است دلمه یک شب دریخچال بماند و روز بعد پخته شود طعم بهتری خواد گرفت .
سبزیجات استفاده شده دل به خواه می باشد می توان ان را کم یا زیاد کرد ولی بهتر است از بیشتر ان استفاده شود تا سبزیجات طعم یکدیگر را بگیرند.
نیاز به اب ندارد چون سبزیجات خود اب می اندازند .و اگر احساس کردید خیلی خشک شده می توان یک لیوان اب جوش اضافه کرد .در حین پختن دلمه را چک تا اب داشته باشد
...
نظرات