عکس بامیه
مریم جباری
۵
۲۵۸

بامیه

۳۰ خرداد ۹۶
#بامیه
#رمضان

#شربت_بامیه
مواد لازم
دو لیوان شکر
دوسوم لیوان آب
4قاشق غذاخوری پر گلاب
1قاشق چایخوری آب لیمو
کمی زعفران سائیده و چند دانه هل
یک قاشق پر گلوکز
ابتدا داخل قابلمه که روی حرارت نباشد
دو لیوان شکر رو با دوسوم لیوان اب داخل قابلمه ریخته ، 4ق غ گلاب اضافه کرده هم میزنیم . یک ق چ آب لیمو هم اضافه کرده هم زده تا شکر حل شود.

اکنون شعله گاز را روشن کرده و دیگر مواد شربت را هم نمیزنیم. وقتی شربت شروع به جوشیدن کرد و کف کرد زیر شعله رو کم میکنیم.
با یک قاشق امتحان میکنیم که اگر دانه های شکر حل نشد یک فرچه رو به اب لیمو اغشته کرده و دورتا دور قابلمه میزنیم تا شکر داخل شربت رود و حل شود. دوباره با قاشق چک میکنیم اگر شکر کامل حل شد کمی زعفران سائیده و چند دانه هل به شربت اضافه میکنیم.

حالا یک قاشق پر گلوکز مایع به شربت اضافه کرده و هم میزنیم تا گلوکز باز شود. بعد زیر گاز راخاموش کنید.

نکته: شربت بامیه باید کمی غلیظ باشد و بین دو انگشت چسبنده باشد. حالا شریت رو در ظرف دیگری ریخته تا در دمای محیط خنک شود.

#خمیر_بامیه

موادلازم:
یک لیوان آب
یک کره 50گرمی
2ق از شربت بامیه
یک لیوان آرد
یک چهارم قاشق چایخوری وانیل
2عدد تخم مرغ کامل و نصف یک تخم مرغ کامل زده شده (یعنی تخم مرغ 2تا کامل و یه نصفه)
یک لیوان آب را داخل قابلمه که خاموش است میریزیم یک کره 50گرمی اضافه کرده . برای اینکه بامیه قهوه ای و خوشرنگ باشد 2ق غ شربت بامیه را به آب و کره اضافه میکنیم.
زیر گاز را روشن کرده و وقتی آب از اطراف ظرف شروع به جوشیدن کرد یک لیوان آرد رو به یکباره میریزیم داخل آن و سریع هم میزنیم تا مخلوط شود و حالت خمیری پیدا کند و وسط ظرف جمع شود .
حالا شعله رو کم میکنیم و 10 تا 15 دقیقه مدام خمیر را روی حرارت هم میزنیم تا آب اضافی خمیر بخار شود.

نکته: این کار خیلی روی کیفیت نهایی بامیه تاثیر دارد.
بعد از یک ربع خمیر رو به ظرف دیگر منتقل کرده تا خنک شود. حالا دوعدد تخم مرغ رو به خمیر اضافه کرده. یک چهارم ق چ وانیل اضافه کرده و با دست ورز میدهیم تا تخم مرغ به خورد مواد برود. خمیر کمی سفت است پس یک تخم مرغ دیگر در ظرف دیگری شکسته و هم زده و نصف آن را به خمیر اضافه میکنیم. همش رو نریزید خمیر شل میشود. کمی هم زده بعد با همزن چند دقیقه خمیرو زده تا روان شده و کامل مخلوط شود.

نکته: خمیر نهایی باید بین دو انگشت بچسبد.
به یک سری ماسوره شکوفه متوسط نیاز داریم. اکنون ته قیف رو بریده ماسوره را داخل آن قرار داده خمیر رو داخل قیف میریزیم. داخل تابه روغن فراوان ریخته با دمای ملایم که داغ نباشد. سر قیچی رو به روغن داخل قابلمه چرب کرده و بامیه را اندازه 1ونیم تا 2سانت و یا گرد برش داده و داخل ان میگذاریم تا سرخ شده و طلایی شود. خوب که سرخ شد داخل سبد ریخته تا روغن کشیده شود و بعد همونطور که داغه داخل شربت میریزیم و بعد از 3 دقیقه از شربت خارج کرده و مجدد در سبد ریخته تا شربت اضافی آن کشیده شود.
همیییییین
طاعات قبول
نوش جااااان
دستور برگرفته از کلیپ در اینترنت
...
نظرات