عکس آش سبزی سنتی شیرازی
آش سبزی یکی از آش های سنتی و بسیار قدیمی بخصوص در شیراز است که اغلب بعنوان نذری مورد استفاده قرار میگیرد این آش با پیاز داغ و روغن داغ و آبلیمو و نان سنگک سرو میشود.
...
مواد لازم

آش سبزی سنتی شیرازی

۸
مواد اصلی
گوشت
۵۰۰ گرم
برنج نیم دانه
۳ لیوان
تره
۱ لیوان
ترخون
۱۰۰ گرم
لوبیا سفید
۱ لیوان
عدس
۱ لیوان
نخود
۱ لیوان
نمک و فلفل
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

آش سبزی سنتی شیرازی

طرز تهیه

آش سبزی سنتی شیرازی

درجه سختی
زمان تهیه ۴۵
دقیقه
زمان پخت ۲۴۰
دقیقه
۱
درون قابلمه گوشت را با پیاز خرد شده تفت دهید و پس از تغییر رنگ گوشت را با مقداری آب ،زرد چوبه،پودر دارچین اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم گوشت بپزد پس از اینکه گوشت پخت ریش ریشش کنید.
۲
درون قابلمه چند لیوان آب بریزید سپس برنج نیم دانه را از شب قبل خیس کرده اید با تره های خرده شده و نصف لیوان ترخون با نمک و فلفل بریزید وبا حرارت ملایم اجازه دهید برنج بپزد و شل شود مانند شله زرد.در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ تیره نشود.
۳
نخود و لوبیا و عدس را از شب قبل خیس کنید چند بار آبش را عوض کنید درون قابلمه های جداگانه بپزید اگر آب عدس تیره شد در طول پخت چند بار آبش را عوض کنید.
۴
پس از اینکه تمام مواد آماده شد ،حبوبات پخته ، گوشت له شده را با مخلوط برنج و سبزی در حال پخت اضافه کنید، آب حبوبات و آب گوشت را صاف کنید و به مواد آش اضافه کنید(میتوانید در این مرحله مواد را با میکسر بزنید تا یکدست شود)
۵
باقی مانده ترخون را در مقداری روغن تفت دهید سپس به مواد دیگر اضافه کنید حرارت را کم کنید به مدت ۲ ساعت اجازه دهید آش شما غلیظ و کشدار شود در این ۲ ساعت هر ۱۰ دقیقه آش را خوب هم بزنید تا ته نگیرد پس آماده شدن با پیاز داغ تزیین و سرو کنید( برای زیبایی بیشتر آش چند قاشق حبوبات پخته داخل آش بریزید و سرو کنید)
سایر نکات

آش سبزی سنتی شیرازی

بهترین گوشت برای این آش گوشت گردن یا سردست است
میتوانید برای سهولت بیشتر بعضی از مواد را از شب قبل آماده کنید
در مراحل آخر پخت باید آش را هم بزنید
راز اصلی خوشمزه شدن و کشدار بودن این آش(هم زدن آش است)
نظرات دستور پخت

آش سبزی سنتی شیرازی