عکس کشک بادمجان
تصویر از مینا
https://sarashpazpapion.com/picture/761362
...
مواد لازم

کشک بادمجان

۳
مواد اصلی
بادمجان متوسط
۴ عدد
پیاز متوسط
۱ عدد
سیر
۲ حبه
زعفران دم کرده
۱/۲ استکان
مغز گردو
۱۰۰ گرم
نعنا خشک
۲ قاشق غذا خوری
کشک
۵ قاشق غذا خوری
طرز تهیه

کشک بادمجان

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
بادمجانها را پوست بگیرید ، برش عمودی بزنید ، بشوئید و نمك بزنید و بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود . بعد از خشك كردن بادمجانها ، آنها را در مقداری روغن سرخ كنید و بعد از سرخ شدن ، روی حوله آشپزخانه یا دستمال كاغذی ضخیم بچینید تا روغن اضافه آنها گرفته شود .
۲
پیاز را خلال خرد كنید و در مقداری روغن همراه با كمی زردچوبه سرخ كنید . وقتی پیاز طلایی شد ، سیرها را رنده كنید و به پیاز اضافه كنید ، بعد از چند دقیقه نیمی از نعناع خشك را داخل تابه بریزید و هم بزنید .
۳
بادمجانها را بكوبید و داخل تابه بریزید و بعد از مخلوط كردن مواد ، ۲ لیوان آب جوش داخل تابه بریزید و درب تابه را ببنید . حرارت زیر تابه را ملایم كنید و بگذارید مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم و درب بسته مزه دار و مغز پخت شود .
۴
مغز گردو را آسیاب كنید و بعد از ۳۰ دقیقه كه مخلوط مغز پخت شد و اصطلاحا به روغن افتاد همراه باقیمانده نعناع خشك ، به تابه اضافه كنید و خوب هم بزنید .
۵
اگر آب غذا كشیده شده بود حداكثر ۱ لیوان آب جوش داخل ظرف بریزید . درب ظرف را ببنید و ۱۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا گردو و مواد خوب مخلوط شوند .
۶
بعد از ۱۰ دقیقه ۳ قاشق غذا خوری كشك را همراه زعفران دم كرده به مواد اضافه كنید و مواد را هم بزنید، درب ظرف را باز بگذارید و حرارت زیر تابه را كمی بالا ببرید تا آب اضافه كشك كشیده شود .
۷
بعد از اینكه آب كشك كشیده شد ، زیر تابه را خاموش كنید ، درب تابه را ببنید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا مواد روی شعله خاموش و با حرارت داخل تابه ، جابیفتند . ( دقت كنید كه حتما موقع جا افتادن غذا ، شعله زیر تابه را خاموش كنید و درب آن بسته باشد ) و بعد غذا را در ظرف مناسب بكشید و سرو كنید .
تصاویر مراحل تهیه

کشک بادمجان

بیشتر
سایر نکات

کشک بادمجان

موقع سرخ كردن بادمجانها برای اینكه نیاز به روغن كمتری داشته باشید ، درب تابه را ببندید تا بادمجانها هنگام سرخ شدن ، با بخار داخل تابه كاملا بپزند و نرم شوند .
كوبیدن بادمجانها صرفا برای یكدست شدن ظاهر غذاست و انسجام بیشتر بافت كشك و بادمجان .
بعد از اضافه كردن سیر دقت كنید تا زمان زیادی سیر را تفت ندهید . چون ممكن است در اثر حرارت سیرها سفت شوند .
بهتر است نعناع خشك را در چند مرحله به غذا بیفزائید تا عطر و طعم و رنگ خود را از دست ندهد .
اگر آب گوشت در دسترس دارید به جای آب جوش ، از آب گوشت استفاده كنید . در این صورت مزه خوراك بسیار لذیذ تر خواهد شد .
استفاده از گردو نیز سلیقه ای میباشد ( گردو برای رفع طبع سرد کشک مصرف میشود )
این کشک بادمجان به نوعی مجلسی است و اگر میخواهید کشک بادمجان کم چرب تری داشته باشید بجای سرخ کردن بادمجان ها را کبابی یا اب پز کنید ، کشک بادمجان بعنوان غذای اصلی نیز میتواند مصرف شود.
نظرات دستور پخت

کشک بادمجان