عکس سمنو
تصویر از یاسین
https://sarashpazpapion.com/picture/3020096
...
مواد لازم

سمنو

۱۲
مواد اصلی
گندم (با پوست)
۵۰۰ گرم
آرد گندم
۲ کیلوگرم
آجیل (شامل فندق ، بادام و پسته با پوست و خام)
۲۰۰ گرم
مغز آجیل (شامل فندق و پسته)
۲۰۰ گرم
کلمات کلیدی

سمنو

دسر سمنو غذای سنتی
طرز تهیه

سمنو

درجه سختی
زمان تهیه ۰
دقیقه
زمان پخت ۲۴۰
دقیقه
۱
ابتدا گندم را به دقت تمیز كنید و با آب سرد بشویید. سپس روی گندم ها مقداری آب بریزید طوری كه به اندازه بند انگشت روی آن را آب بگیرد.این كار ۲ تا ۳ روز طول میكشد.طی این مدت چندبار آب آن را عوض كنید تا در گندم‌ها جوانه پدیدار شود سپس آنها را در صافی بریزید و روی صافی آب تمیز خنك بریزید و صبر كنید تا آب آن كاملاً برود .
۲
دستمال تمیز و آب ندیده كه نازك باشد(چلوار آب ندیده) را كاملاً خیس كنید.
۳
گندم‌ها را در پارچه ریخته و پارچه را در ظرفی قرار بدهید روزی یكی دو بار كمی آب روی پارچه بپاشید دقت كنید كه آب زیادی زیر ظرف گندم نماند و فقط گندم و پارچه مرطوب باشد چون باعث ترش شدن گندم و همچنین سمنوی شما می‌شود.
۴
وقتی ریشه گندم نمودار شد آن را در ظرفی پهن كنید و پارچه را نمدار كنید. و روی گندم‌ها را با پارچه كاملاً بپوشانید تا گندم‌ها ساقه پیدا كند وقتی ساقه سفید گندم جوانه زد قبل از آن‌كه ساقه شكسته شود و سبزی ساقه نمایان شود آن را برای سمنو آماده كنید.
۵
مرحله دوم: پخت سمنو
۶
گندم‌های جوانه‌زده را با چرخ‌گوشت ۲بار چرخ كنید بعد ۶ تا ۸ لیوان آب ولرم روی آن‌ها بریزید و آن را در صافی بریزید آب و مقداری از شیره گندم از صافی رد می‌شود بقیه گندم‌های باقیمانده در صافی را كاملاً فشار دهید تا شیره آن خارج شود.
۷
بعد دوباره نقاله‌ها را در ۲ لیوان آب بریزید و دوباره صاف كنید آرد را در ظرف مناسبی كه گنجایش داشته باشد بریزید .سپس به شیره مقداری آب اضافه كنید كه آردها را بتوانید كاملاً در آن حل كنید و مایع رقیق باشد.
۸
ظرف را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا مایع جوش بیاید و غلیظ شود. باید دقت كنید كه مایه ته نگیرد و گلوله نشودهم زدن را آن‌قدر ادامه دهید تا آب آن به كل تمام شود و به شكل حلوا درآید و مانند حلوا آن را كمی سرخ كنید. (بدون روغن و شكر اضافه) چون این حلوا شیرینی طبیعی دارد.
۹
بعد مقداری آب ولرم را به تدریج داخل حلوا بریزید و با دقت (مرحله مهم) خوب هم بزنید تا گلوله‌ها كاملاً صاف شود. حالا آجیل با پوست و مغز را شسته و آن را اضافه كنید و با دقت به صورت مداوم آن را هم بزنید تا كمی غلیظ شود و به شكل سمنو درآید.
۱۰
بعد آن را با شعله خیلی كم (شعله پخش‌كن) یا در فر (اگر ظرف محتو) سمنو كوچك باشد و در فر جا بگیرد) دم كنید بعد از یك‌ساعت سمنو حاضر می‌باشد.
تصاویر مراحل تهیه

سمنو

بیشتر
سایر نکات

سمنو

1)دقت كنید گندم‌ها از نوع مرغوب و سالم و تازه باشد.
2)خیس‌كردن گندم به مدت 2 تا 3 روز بستگی به گرمی و سردی هوا و محیط دارد و فصل آن خیلی مهم است در گرما 2 روز كافی می‌باشد.
3)جنس دستمال باید حتماً نخی باشد و نایلون نداشته باشد چون نخ نم‌ را نگه می‌دارد و پارچه غیرنخی زودتر خشك می‌شود.
4)وقتی گندم‌ها را در پارچه ریختید بهتر است پارچه را در آب‌كش گذاشته تا آب زیر آن جمع نشود.
5)با اسپری می‌توانید به پارچه گندم‌ها آب بپاشید تا یكنواخت تمام پارچه نمدار شود.
6)موقعی كه ریشه نمودار شد نیز می‌توانید آن را روی یك پارچه به اندازه مقدار گندم‌ها به ضخامت 2 تا 3 سانتی‌متر پهن كنید. روی آن را نیز پارچه بپوشانید و پارچه را نمدار نگه‌دارید.
7)مدت جوان‌زدن ساقه نیز بستگی به گرما و سرمای محیط متغیر می‌باشد.
8)دقت كنید كه ساقه سبز نمایان نشود كه اگر این‌گونه شود سمنو مزه سبزی می‌گیرد و شیرینی آن كم می‌شود.
9)باید شیره گندم و آب ولرم را كاملاً هم زد تا مخلوط شود و گلوله نداشته باشد.
10)به جای بادام، فندق و پسته با پوست می توان آن‌ها را بدون پوست و البته بو نداده و بدون نمك در سمنو ریخت.
11)یك‌دوم مقدار آرد سمنو را می‌توانید از آرد جوانه گندم نرم شد و الك شده استفاده كنید كه به مقدار ویتامین‌های سمنو و شیرینی طبیعی مزه آن كمك می‌كند.
نظرات دستور پخت

سمنو