عکس نان مربایی
#نان-مربایی
نانی لطیف که گزینه مناسب و سالمی برای تغذیه بچه هایی که مدرسه میرن هستش و میتونید به عنوان خمیر پیتزا و پیراشکی یا پایه ای برای سالاد الویه در مهمانی های تولد و دورهمی هم ازش استفاده کنید چون بافت و لطافت بسیار خوبی داره و بسیار خوش دسته👌😊
دستور با کمی تغییر از دوست عزیزم عاطفه فقانی🤗🤗
...
مواد لازم

نان مربایی

۶
مواد اصلی
شیر
۲ لیوان
شکر
۵ قاشق غذا خوری
روغن مایع
۱/۲ لیوان
خمیر مایه
۱ قاشق غذا خوری
نمک
۱/۴ قاشق چای خوری
آرد
به مقدار لازم
زرده تخم مرغ برای رومال کردن
به مقدار لازم
مربا یا مارمالاد
به مقدار لازم
کنجد (برای رومال)
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

نان مربایی

طرز تهیه

نان مربایی

درجه سختی
زمان تهیه ۷۵
دقیقه
زمان پخت ۱۵
دقیقه
۱
ابتدا نمک و شکر و خمیر مایه رو با شیر ولرم مخلوط میکنیم کمی هم میزنیم تا شکر در شیر حل بشه و در ظرف رو میبندیم و بیست تا نیم ساعت کنار میگذاریم تا عمل بیاد.(خمیر مایه داخل شیر نسبت به آب دیرتر عمل میاد)
۲
بعد از عمل اومدن خمیر مایه روغن مایع رو اضافه و در نهایت آرد رو هم اضافه میکنیم و با دست هم میزنیم . آرد رو تا جایی اضافه میکنیم که خمیر لطیفی بدست بیاد که چسبندگی نداشته باشه و خمیر نرم و خوبی داشته باشیم . چون میزان روغن تقریبا زیاده با کمی ورز دادن میتونیم چسبندگی خمیر رو در این مرحله بگیریم . اگر ورز دادیم و باز هم خمیر چسبنده بود باز کمی آرد میریزیم.(ده دقیقه ورز میدیم)
۳
خمیر رو حدود یک ساعت در ظرف درداری که دورش رو پارچه کشیدیم در جای گرم قرار میدیم تا ور بیاد.بعد از این زمان سطح کار رو ارد پاشی میکنیم و از خمیرها به اندازه یک گردو براداشته و توی دستمون خوب گرد میکنیم و بعد کمی پهنش میکنیم و در سینی فر با فاصله کنار هم میچینیم و روی خمیرها رو پارچه نخی کشیده و یک ربع استراحت میدیم .
۴
حالا وسط خمیرها رو با ابزار یا انگشت فرو میبریم لازم نیست خمیر رو سوراخ کنیم چون قراره بعد داخل حفره ها مربا بریزیم.با زرده تخم مرغ هم زده روی خمیرهارو رومال کرده و کمی کنجد میریزیم.
۵
خمیرهارو در فری که ده دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه گرم کردیم به مدت پونزده تا بیست دقیقه قرار میدیم . اگر بعد از این مدت روی نون ها طلایی نشده بود شعله گریل رو روشن میکنیم تا کمی روی نونها طلایی بشه.
۶
نونهارو که از فر خارج کردیم می گذاریم تا کمی خنک بشه بعد از هر مارمالاد یا مربایی که دوست داشتیم داخل حفره ها میریزیم.
سایر نکات

نان مربایی

باید زمانی که نونها در فر هستند مراقب باشیم چون ممکنه به دلیل کوچکی و نازکی نونها زود بسوزند.
از این خمیر میشه به عنوان خمیر پیتزا و پیراشکی ‌و پایه ای برای سالاد الویه هم استفاده کرد فقط میزان شکر به دو قاشق غذاخوری کاهش پیدا میکنه.
نظرات دستور پخت

نان مربایی