مواد لازم

نکات مهم در پخت کیک وشیرینی

۰
مواد اصلی
کیک
0
شیرینی
0
کلمات کلیدی

نکات مهم در پخت کیک وشیرینی

طرز تهیه

نکات مهم در پخت کیک وشیرینی

درجه سختی
زمان تهیه ۰
دقیقه
زمان پخت ۰
دقیقه
۱
پخـــت شیرینی و کیک در خانه بسیار هیجان انگیز و البته بسیار حساس و دشوار است. اگر قواعد ساده ای را رعایت نکنید ممکن است حاصل تلاشتان را به کلی به باد دهید. ما نکات ریز اما بسیار مهمی را در این زمینه به شما آموزش می‌دهیم.
۲
همیشه از روی دستور دست به کار شوید و هیچ وقت ذهنی اقدام به پخت کیک و شیرینی نکنید. قبل از شروع هم یک بار دستور پخت را بخوانید تا در میانه کار، به مشکل بر نخورید.
۳
آرد، پودر کاکائو، بیکینگ پودر و به طور کلی همه مواد پودری باید قبل از شروع کار دو سه بار الک شده باشند تا محصول نرم و لطیفی داشته باشید. وقتی آرد را در فنجان ریختید روی آن را با کارد خوب صاف کنید تا پیمانه را به درستی به کار گرفته باشید.
۴
پیمانه شما واحد اندازه گیری شما است پس همیشه از یک پیمانه مشخص استفاده کنید و این طور نباشد که شکر را با یک لیوان پیمانه کرده و آرد را با لیوانی دیگر اندازه بگیرید.هیچ گاه در فر را قبل از این که سه چهارم از زمان پخت سپری شده باشد، باز نکنید؛ چون پف کیک می‌خوابد.
۵
مواد لازم را به سلیقه خود کم و زیاد نکنید. هر کدام از این مواد، تاثیری جز آنچه فکر می‌کنید در بافت محصول دارند. کم کردن شکر می‌تواند پف کیک را کم کند یا استفاده از روغن مایع به جای جامد می‌تواند بافت شیرینی تان را خشک و نامناسب جلوه دهد.
۶
اگر در دستور شیرینی، روغن زیاد به‌کار رفته است لازم نیست سینی فر را چرب کنید و در غیر این‌صورت باید سینی فر را حتماً با پنبه آغشته به روغن چرب کنید.
۷
برای شیرینی پزی بهتر است روغن را روی حرارت ذوب نکنید بلکه آن را با قاشق چوبی آنقدر بزنید تا آب شود. در این شرایط روغن جامد به غلظت ماست درمی آید و همین برای کار، کافی است.
۸
چاشنی‌های مورد نیاز را اگر اول با روغن مخلوط کنید، بهتر به خورد کیک خواهند رفت. معمولا تخم مرغ اول با شکر و روغن مخلوط می‌شود مگر اینکه در دستور غیر از این ذکر شده باشد.
۹
دانه‌ها، مارمالادها و میوه‌ها همیشه در آخر به‌کار می‌روند.
۱۰
اگر قرار است کیک یا شیرینی ای بپزید که در آن مغز گردو یا کشمش به کار رفته برای آنکه ته نشین نشوند، آنها را به آرد آغشته کنید و در مواد بریزید.
۱۱
تخم مرغ وقتی زده می‌شود، قدرت نگهداری هوا را در خود دارد. بنابراین باعث می‌شود کیک یا شیرینی شما خوب پف کنــد. به طور معمول، سفیده تخم مرغ است که پس از زدن کف می‌کند و هوا را درون خود نگه می‌دارد، نه زرده.
۱۲
هیچ وقت میزان شکلات را به این دلیل که عاشق شکلات هستید بیشتر نکنید. در این صورت بافت کیک شما خشن، زبر یا سنگین و خمیری می‌شود.
۱۳
برای اینکه کیک بدون دردسر از ظرف بیرون بیاید، باید اجازه دهید ظرف آن سرد شود اما اگر کیک به سختی به ظرف چسبیده بود، ظرف کیک را روی یک قطعه کاغذ تمیز واژگون کرده و ته آن را با پارچه مرطوب بپوشانید. پس از پنج دقیقه کیک به آسانی از ظرف جدا می‌شود
۱۴
برای اینکه شیرینی بد بو و بد طعم نشود، ظرف‌های مربوط به آن را خیلی تمیز بشویید.
۱۵
اگر هنگام تهیه خمیر، خمیر را زیاد هم بزنید، خمیربه روغن می‌افتد و بعد از پخت، شیرینی یا بیسکویت خشک و سفت می‌شود
۱۶
اگر مایه کیک را مدت طولانی بعد از آماده شدن در فر قرار ندهید، پف آن خواهد خوابید.
۱۷
در پخت کیک و شیرینی از تخم مرغ سردی که توی یخچال بوده استفاده نکنید، بلکه بگذارید در دمای اتاق گرم شود؛ چون در غیر این صورت، مجبورید زمان طولانی تری مخلوط را هم بزنید. چه بهتر که از تازه اش استفاده کنید.
۱۸
نشانه کاملا پخته شدن کیک، این است که روی آن طلایی شده باشد و خوب پف کرده باشد و تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد. برای آن که مطمئن شوید کیک مغزپخت شده، یک چنگال را در آن فرو کنید و بیرون بیاورید. اگر چیزی به چنگال نچسبید، کیک پخته است
۱۹
برای پهن کردن خمیر بیسکویت روی میز کار، از دو ورق کاغذ روغنی استفاده کنید که مجبور به استفاده از آرد نشوید. چون استفاده ی زیاد از آرد باعث سفت و خشک شدن بیسکویت و شیرینی می‌شود.
۲۰
چیزی که یک شیرینی خانگی را تبدیل به کاری هنرمندانه می‌کند، ظاهر تمیز و مرتب آن است. پس شیرینی‌هایتان را درست یک اندازه و با یک ظاهر درست کنید.
نظرات دستور پخت

نکات مهم در پخت کیک وشیرینی