مواد لازم

کوفته ترش

۶
مواد اصلی
گوشت (چرخ کرده بدون چربی)
۵۰۰ گرم
برنج
۳/۴ لیوان
سبزی (شامل ترخان، مرزه، تره، جعفری، گشنیز، شوید و ریحان)
۱۲۵ گرم
زرشک
۱/۳ لیوان
پیاز
۲ عدد
زیره (پودر)
۱/۲ قاشق چای خوری
زردچوبه
۱ قاشق چای خوری
دارچین
۱/۲ قاشق چای خوری
نمک و فلفل
به مقدار لازم
مواد سس :
پیاز
۲ عدد
رب گوجه ‌فرنگی
۲ قاشق سوپ خوری
آبغوره
۵ قاشق سوپ خوری
آب
۳ لیوان
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
زعفران و کره
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

کوفته ترش

طرز تهیه

کوفته ترش

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۵۰
دقیقه
۱
ابتدا برنج را با یک و نیم لیوان آب و کمی نمک و روغن مخلوط كرده و به مدت ۲۰ دقیقه در مایکروویو با قدرت ۹۰۰وات یا ۱۰۰درصد نیم‌پز می‌کنیم. در این مدت یکی، دوبار هم می‌زنیم.
۲
پیاز را ریز كرده و سرخ میكنیم و از روی حرارت برداشته و با گوشت، ادویه، سبزی، برنج، زرشک، نمك و فلفل را با هم مخلوط می‌کنیم و کاملاً ورز می‌دهیم.
۳
سپس از مواد مخلوط شده برمی‌داریم و به صورت کوفته‌های متوسط در می‌آوریم (قطر کوفته نباید زیاد باشد، چون داخل آن در مایکروویو نمی‌پزد).
۴
طرز تهیه‌ی سس:
۵
پیاز داغ، رب‌ گوجه‌فرنگی و ادویه‌ها را در ظرف مناسب مایكروویو ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم و به مدت یک دقیقه با قدرت ۱۰۰درصد یا ۹۰۰وات قرار می‌دهیم.
۶
بعد نمک و فلفلِ می‌ریزیم. به مقدار کافی در آن آب می‌ریزیم تا روی کوفته‌ها را بگیرد و در مایكروویو با قدرت ۱۰۰درصد یا ۹۰۰وات به مدت ۳ دقیقه جوش می‌آوریم.
۷
پخت كوفته:
۸
کوفته‌ها را به سس اضافه می‌کنیم و بدون درب به مدت ۱۵دقیقه با قدرت ۱۰۰درصد یا ۹۰۰وات می‌پزیم. بعد آبغوره را به آن می‌افزاییم و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه با قدرت ۱۰۰درصد یا ۹۰۰وات، پخت را ادامه می‌دهیم.كره را ذوب كرده و به همراه زعفران مخلوط كرده و هنگام كشیدن غذا یك قاشق چای‌خوری از آن را روی هر كوفته می‌ریزیم و در كنار نان سنگك سرو می‌كنیم.
۹
پخت روی گاز:
۱۰
برای تهیه این كوفته روی گاز تمام مراحل را روی حرارت مستقیم گاز انجام دهید و تمام مراحل را با شعله زیاد،متوسط یا ملایم(با توجه به قدرت بیان شده)انجام دهید. توجه داشته باشید كه زمان مصرفی برای پخت با دستگاه بسیار كمتر از زمان پخت روی گاز است.همچنین شما میتوانید این كوفته را داخل فر هم بپزید.
سایر نکات

کوفته ترش

1)گوشتی را که برای تهیه‌ی کوفته انتخاب می‌کنید باید گوشت گوسفند یا گوساله، یا مخلوطی از هردو باشد و ترجیحاً بی‌چربی یا کم‌چربی باشد.
2)به جای آب در تهیه‌ی سس می‌توان از آب گوشت یا قلم استفاده کرد.
3)برای تهیه كوفته، برنج و لپه باید نیم‌پز شده و بعد آبکش شود.
4)به جای آبغوره می‌توان از سه چهارم لیوان غوره یا سماق ترش (خوشه‌ای) پاک‌کرده استفاده کرد.
نظرات دستور پخت

کوفته ترش